Clicky


Reactie Samskip: 'Niet bekend met aangifte van FNV'

Reactie Samskip: 'Niet bekend met aangifte van FNV'
01-03-2017 11:30 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - "Samskip heeft kennis genomen van het feit dat de FNV aangifte zou hebben gedaan tegen Samskip. Samskip is niet bekend met een aangifte van de FNV zoals die beschreven wordt in het artikel van EenVandaag, of op welke basis zo’n aangifte gemaakt zou kunnen worden." Dat zegt het bedrijf vandaag in een reactie op de uitzending van dinsdagavond van het actualiteitenprogramma EenVandaag.

"Als werkgever die gelijke kansen hoog in het vaandel heeft staan en binnen de Nederlandse en Europese wetgeving opereert, herkennen wij Samskip niet in de woorden van FNV. Samskip is een internationaal bedrijf met het hoofdkantoor in Nederland. We zijn ook een multimodaal transportbedrijf. Dit houdt in dat we een zo lang mogelijk traject over spoor, zee of binnenwateren combineren met korte afstanden over de weg voor de collectie en aflevering van goederen. Samskip is actief binnen Europa en daarbuiten en het heeft er belang bij om zich aan alle wet- en regelgeving te houden waar zij ook opereert", gaat het bedrijf verder.

"Samskip hecht er waarde aan dat chauffeurs worden betaald in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de naleving van de regels ligt bij de werkgever van de chauffeur. Als werkgever neemt Samskip deze verantwoordelijkheid voor haar eigen chauffeurs. Ook van haar onderaannemers verwacht Samskip dat zij zich aan de regels houden, ook in relatie tot de arbeidsvoorwaarden van hun chauffeurs. Als wordt vastgesteld dat een onderaannemer zich structureel niet aan de regels houdt, dan beëindigen wij het contract met die onderaannemer", klintk het.

Samskip vindt niet dat zij verantwoordelijkheid heeft om het spanningsveld in het vrije verkeer op te lossen: "Er kan sprake zijn van een spanningsveld door enerzijds het vrije verkeer van personen en diensten en anderzijds het verschil in welvaart en beloningsniveau binnen de lidstaten van de EU. Het is aan de politiek, niet aan Samskip, om passende oplossingen te bedenken voor de complexe vraagstukken die hieruit voortvloeien."

18.000 euro boete van ILT

In 2016 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bij een aantal bedrijven een bedrijfsonderzoek verricht. Samskip zegt volledige medewerking te hebben verleend. Wat Samskip betreft was het rapport van ILT nagenoeg geheel positief. "Er zijn slechts twee overtredingen vastgesteld met betrekking tot een ontbrekend voertuigbestand van een (ingehuurde) demo truck en een misverstand over wie de geregistreerde werkgever was van een ingehuurde Nederlandse chauffeur. Samskip heeft een boete ontvangen van in totaal circa 18.000 euro."

Beide overtredingen en de boete hadden, volgens Samskip, geen betrekking op misstanden met werknemers. "Verder heeft Samskip geen andere waarschuwingen of andere boetes opgelegd gekregen en zijn wij voortdurend in constructief overleg met ILT. Samskip herkent zich niet in de beschuldigingen van valsheid in geschrifte door de FNV. Er is bovendien geen sprake van een structurele overtreding van de cabotageregels door Samskip en ILT heeft Samskip daar ook niet voor beboet."

"Er is met ILT wel gesproken over onduidelijkheden in de wetgeving over de documentatie van het gecombineerd vervoer en de interpretatie van de Richtlijn gecombineerd vervoer met betrekking tot cabotage. Naar aanleiding van deze discussie heeft Samskip een aangepast vervoersdocument ontwikkeld en dit document in overleg met ILT geïmplementeerd in haar bedrijfsvoering."

'Nieuwe Europese wetgeving op komst'

Samskip voegt tot slot toe: "Ook de Europese Commissie onderkent dat de regels betreffende cabotage en gecombineerd vervoer op onderdelen onduidelijk en bovendien verouderd zijn. De Europese Commissie heeft op dit moment dan ook nieuwe wetgeving in voorbereiding."