Clicky


'Failissement Circle Logistix op komst' - UPDATE!

'Failissement Circle Logistix op komst' - UPDATE!
23-02-2017 19:05 | Transport | auteur Redactie [MV]

PAPENDRECHT - Update 18.30 uur - Volgens chauffeurs van Circle Logistix in Papendrecht is er een faillissement op komst. “De zitting is dinsdag 7 maart om 10.30 uur bij de rechtbank in Dordrecht en aangevraagd door chauffeurs die achterstallig loon en onkostenvergoedingen tegoed hebben”, laat een gedupeerde vrachtwagenchauffeur donderdag aan de nieuwsredactie van Transport Online weten.

Circle Logistix kwam recentelijk in het nieuws toen mede-eigenaar Maurice Seltenrijch beweerde een zogenaamde ‘Kat in de zak’ te hebben gekocht bij de doorstart van het failliete Nesselande Logistics in Dordrecht. In de praktijk bleken de via goodwill gekochte klanten ter waarde van 38.000 euro er niet meer te zijn, waardoor Circle Logistix wel met chauffeurs, maar zonder werk zat.

Baas gewaaarschuwd

De chauffeur die zijn interview aan Transport Online geeft komt niet van Nesselande. Zijn collega’s hebben zijn baas wel gewaarschuwd. Die zeiden: "Zou je dat wel doen. Het kost veel geld en wij hebben geld tegoed. Hij zei dat het allemaal in orde zou komen."

“Ik ben eind vorig jaar voor hem gaan rijden. Alleen in januari van dit jaar kreeg ik een keer betaald: 1.562,- euro, een basissalaris, dat te weinig was. Ik moet nog 3.000 euro netto krijgen. Ik heb begin dit jaar de handdoek in de ring gegooid en een advocaat ingeschakeld.”

Achterstand opgelopen

“De achterstand is in mijn ogen te hoog opgelopen. Bovendien hoorde ik steeds vaker berichten van gedupeerden. Niet alleen chauffeurs, maar ook onder andere een dealer, pensioenfonds, uitzendbureau en toeleveranciers.”

“Inmiddels is er dus het faillissement aangevraagd. Een andere eigenaar van Circle Logistix heeft eerder met een faillissement te maken gehad. Volgens mijn advocaat een vergelijkbare situatie. Ik zal zelf niet in de rechtszaal aanwezig zijn. Mijn advocaat vindt het niet verstandig vanwege mijn emoties. Hij gaat mij daar vertegenwoordigen. Ik heb inmiddels weer werk als vrachtwagenchauffeur.”

Heeft de chauffeur de illusie dat hij ooit zijn geld gaat krijgen? “Mijn advocaat vertelde dat dat via het UWV kan lukken”, klinkt het.

De chauffeur heeft financiële ellende en Maurice Seltenrijch kocht ‘Een kat in de zak’ en verloor geld. Zijn ze niet beiden slachtoffer? “Dat weet ik niet. Ik weet niet wat daar precies speelde. Maar ze blijken veel schulden te hebben gemaakt. Ik vind dat het bedrijf te snel is gegroeid. Dat kon niet goed gaan”, reageert de gedupeerde chauffeur.

Materieel teruggehaald

Transport Online heeft donderdag ook contact gehad met de verhuurder van het wagenpark. Die beaamt dat het materieel is teruggehaald. En dat er naast hen meer schuldeisers zijn. Verder wil hij weinig kwijt, omdat er hoop is dat er toch nog een oplossing wordt afgesproken met de directie van Circle Logistix.

Opheldering gevraagd

Ook is er geprobeerd om een reactie te krijgen bij het transportbedrijf in de problemen. Bij het kantoor van Circle Logistix wordt de telefoon niet opgenomen. En als er via een ander nummer om opheldering wordt gevraagd, wordt de verbinding direct verbroken. 

Later op de dag is Maurice Seltenrijch wel bereikbaar voor commentaar: “Het klinkt misschien gek, maar de faillissementsaanvraag vind ik super. Ik wilde zelf faillissement aanvragen, maar een aandeelhouder hield dat tegen. Nadat ik van deze aanvraag hoorde heb ik de rechtbank Rotterdam gebeld of de behandeling niet eerder daar mag. Helaas mislukte dat. In Dordrecht is het elke twee weken en dat duurt nog even.”

Seltenrijch: “Wij gaan de chauffeurs niets meer betalen. Want wij kunnen ze niets meer uitkeren. Een schuldeiser heeft de rekening geblokkeerd. Wij kunnen er niet meer bij. Terwijl er wel centjes bijkomen.”

De doodsteek

“Toen ik Nesselande Logistics kocht werden de chauffeurs gewoon betaald. Ze hebben mij nooit aangesproken op de aankoop en het niet betalen van hen, want dat was niet zo. Vanwege die aankoop ben ik wel klem gezet. Door de aard van het werk moesten wij naar een pand met een loods en dat kostte 20.000 euro per maand. Dat was de doodsteek. Ik vind het voor de medewerkers het ergste. Nooit heb ik geld uit het bedrijf gehaald, wel veel erin gestoken.”

“De auto’s zijn niet door de verhuurder weggehaald, maar ik heb alles zelf ingeleverd”, stelt hij.

Hij vervolgt: “Ik verwacht dat alles keurig netjes afloopt, zoals het hoort. De mappen voor de curator staan al weken klaar.” En dan voegt hij eraan toe tenslotte: “Ik weet nog niet of ik verder ga in de transportbranche.

22 medewerkers

Seltenrijch had samen met Joost Blaak de dagelijkse leiding van Circle Logistix. Bij het bedrijf in zwaar weer werken 22 personen, vrijwel allemaal chauffeurs. Ze zijn door Seltenrijch persoonlijk op de hoogte gebracht van de situatie. Het bedrijfspand is gesloten.