Clicky


Frans de Wit kiest met 15 Scania Toplines voor eenheid in de vloot

Frans de Wit kiest met 15 Scania Toplines voor eenheid in de vloot
23-02-2017 09:48 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BREDA - Directeur Lars de Wit van logistiek service provider Frans de Wit uit Moerdijk zette recent zijn handtekening onder een contract voor de aankoop van 15 nieuwe Scania R410 4x2 Topline trekkers. Die worden nog vóór de zomer geleverd. De Wit zet hiermee een verdere stap in het streven naar een vérgaande standaardisering van zijn trekkende vloot. Bij de aankoop speelden de bewezen betrouwbaarheid van de Scania met de 410 pk SCR-only motor en de investering een doorslaggevende rol.

Frans de Wit is een Europees opererende logistieke serviceprovider op het gebied van koelgassen en chemicaliën in tankcontainers. Het bedrijf rijdt veel ‘just in time’, maar doet ook aan modal split, opslag en handeling. “Daarnaast rijden wij ook vrij veel spoedopdrachten”, legt directeur Lars de Wit uit. "Dan is het heel belangrijk dat wij die extra vraag snel kunnen leveren. Stilstand is dan wel het laatste waar je aan wilt denken.”

Onder meer daarom koos De Wit nog bewust voor 15 nieuwe trekkers van de bestaande 410 pk reeks. “Het nieuwe model is heel mooi, maar wij hadden deze batch snel nodig en dat had een probleem kunnen worden. En ergens vind ik het wel een rustig idee om voor bewezen techniek te kiezen. De Scania’s de we al hebben doen het goed.”

Wel koos De Wit deze keer voor Topline cabines. “Wij hebben een twee-merken strategie. Er is bij ons een behoorlijk aantal chauffeurs dat graag Scania rijdt. Die komen wij op deze manier tegemoet met een lekker ruime cabine.”

Op de vraag of De Wit internationaal aan 410 pk wel genoeg heeft, antwoordt Lars grinnikend dat dit het advies van Scania zelf was. “De dealer heeft aan de hand van de data uit de 410 pk voertuigen die we al hebben een analyse gemaakt. Het bleek dat die motoren eigenlijk vrijwel nooit in de top van hun vermogen hoeven te draaien. Als je niet meer vermogen nodig hebt, moet je het niet kopen. Een zwaardere motorisatie geeft dan alleen maar meer verbruik. Dat is én niet duurzaam én niet optimaal voor je bedrijfsvoering.”

Scania motoren leveren relatief veel koppel ten opzichte van het vermogen. De 410 pk Euro 6 motor levert 2150 Nm aan koppel en dat is voor de meeste Europese toepassingen voldoende.

Een ander voordeel van de keus voor de Scania Topline is dat de standaardisatie die De Wit nastreeft er mee gediend is. “Wij willen elk voertuig voor elke klus kunnen inzetten. Dus staan ze allemaal op lichtmetalen velgen voor een optimaal laadvermogen en hebben ze allemaal een dubbele PTO om te kunnen lossen met een pomp of compressor. Ook houden we de uitrusting en het kleurenschema strak in de hand.”

De Wit let ook goed op de veiligheid. “Onze jongens zijn doorgaans de hele week weg. Wij doen door de bank genomen een 125.000 kilometer per jaar met een truck. Het Scania AEB en LDW is daarbij van grote waarde, maar ik laat er toch ook nog ACC en een vrijloopretarder op monteren. Dat laatste scheelt tevens verbruik. Bovendien zijn de trucks ook uitgerust met Active Prediction, dat ook weer bespaart.”

Het brandstofverbruik is ook een belangrijk punt bij de Wit. “De 410 pk SCR-only is hier niet alleen populair bij de chauffeurs, maar ook een goede vriend van de boekhouding”, aldus Lars de Wit.

“Wij monitoren dat gebruik heel secuur. Al biedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we hier geen gebruik maken van de resultaten die Scania ons automatisch aanlevert. Die zijn uiteraard heel betrouwbaar, maar omdat we met twee merken rijden, willen we de inzet overall kunnen monitoren en daarvoor hebben we ons eigen fleet management systeem. Daarmee kijken we echt op chauffeursniveau zodat we afwijkende resultaten snel individueel te kunnen tackelen. Daarvoor hebben we onze eigen bedrijfstrainer. Maar uiteraard maken we wel gebruik van de gratis Scania aflevertraining. Dat brengt onze chauffeurs ook meteen een module voor de Code 95.”

Van de 15 nieuwe trekkers zijn er tien bestemd om bestaande voertuigen te vervangen en vijf als uitbreiding van de vloot die daarmee op meer dan 50 voertuigen komt.