Haven van Antwerpen: vervoerders zijn ellenlange wachttijden bij containerdepot GCS zat

Haven van Antwerpen: vervoerders zijn ellenlange wachttijden bij containerdepot GCS zat

BRUSSEL - Sinds de zomer 2016 worden transporteurs geconfronteerd met lange wachttijden bij het containerdepot GCS op Linkeroever in de Haven van Antwerpen. Vrachtwagens moeten uren aanschuiven om een lege container op- of af te zetten.

Deze nutteloze wachturen kosten de vervoerder handenvol geld en hebben tot gevolg dat de dagplanning niet kan afgewerkt worden en dat het respecteren van de rij- en rusttijden in het gedrang komt, zegt Febetra.

Sinds augustus 2016 blijven de lange wachttijden maar voortduren. Bovendien blijven de volumes verder stijgen bij GCS waardoor deze wachttijden nog meer zullen oplopen. Vervoerders schuiven gemiddeld 2,5 uur aan telkens wanneer zij een lege container op- of afzetten. Elk uur dat de vrachtwagen staat aan te schuiven, kost dat de vervoerder gemiddeld meer dan 70 euro.

"GCS heeft ondertussen enkele aanpassingen doorgevoerd maar deze zijn ruim onvoldoende. Tijdens recent overleg met GCS en de vervoerders werden bijkomende ingrepen op aangekondigd, maar deze zullen wellicht niet voor de zomer gerealiseerd zijn", aldus Febetra.

Febetra, TLV en UPTR dringen aan op structurele maatregelen die op korte termijn soelaas kunnen brengen en die de totale bezoektijd bij GCS tot maximaal één uur beperken. De beloofde capaciteitsuitbreiding moet snel een feit worden. De kosten voor de wachttijden kunnen onmogelijk door de sector gedragen worden.

Tot slot is de transportsector al geruime tijd vragende partij voor een rechtstreekse dialoog met de rederijen. De vervoerders hebben ondertussen geen andere keuze dan deze aanzienlijke meerkosten integraal te gaan doorrekenen.


België sluit parkeerplaatsen na overlast 'inklimmers'

missing-image DRONGEN/MANNEKENSVERE - Naar aanleiding van de problematiek van inklimming van migranten in vrachtwagens, heeft de Belgische minister Ben Weyts besloten om de autosnelwegparkings in Drongen en Mannekensvere ’s nachts te slui...

België: 69 procent vrachtwagenchauffeurs geeft toe sms of mail te lezen tijdens het rijden

missing-image BRUSSEL - Zeven op de tien vrachtwagenchauffeurs in België geven toe soms te kort op hun voorligger te rijden. Dat is één van de vaststellingen uit een enquête van het Belgisch Instituut voor de Verke...

Belgische transportorganisaties niet te spreken over sluiting parkeerplaatsen vanwege migranten

missing-image BRUSSEL - Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) en UPTR zijn niet te spreken over de plannen van West-Vlaams Provinciegouverneur Carl Decaluwé om de snelwegparking in Jabbeke af te sluiten voor vrachtwagens. De b...

Kilometerheffing: geduld Belgische transporteurs raakt op

missing-image BRUSSEL - Sinds februari 2015, hebben de drie federaties van de sector transport en logistiek in België, FEBETRA, TLV en UPTR, al meerdere malen met de bevoegde instanties rond de tafel gezeten over de invoering van een kilom...

Transportsector België herhaalt: 'Geen kilometerheffing zonder tegemoetkomingen'

missing-image BRUSSEL - FEBETRA, TLV en UPTR, de drie organisaties voor de sector transport en logistiek in België, blijven ongerust over de plannen voor een kilometerheffing in België. UPTR, FEBETRA en TLV vertegenwoordi...

Transportrisico

Snelle Links
Nieuwsbrief

 

 
 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

maandag 18 september t/m zondag 24 september:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Video v/d dag

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

dbs2