Haven van Antwerpen: vervoerders zijn ellenlange wachttijden bij containerdepot GCS zat

Haven van Antwerpen: vervoerders zijn ellenlange wachttijden bij containerdepot GCS zat

BRUSSEL - Sinds de zomer 2016 worden transporteurs geconfronteerd met lange wachttijden bij het containerdepot GCS op Linkeroever in de Haven van Antwerpen. Vrachtwagens moeten uren aanschuiven om een lege container op- of af te zetten.

Deze nutteloze wachturen kosten de vervoerder handenvol geld en hebben tot gevolg dat de dagplanning niet kan afgewerkt worden en dat het respecteren van de rij- en rusttijden in het gedrang komt, zegt Febetra.

Sinds augustus 2016 blijven de lange wachttijden maar voortduren. Bovendien blijven de volumes verder stijgen bij GCS waardoor deze wachttijden nog meer zullen oplopen. Vervoerders schuiven gemiddeld 2,5 uur aan telkens wanneer zij een lege container op- of afzetten. Elk uur dat de vrachtwagen staat aan te schuiven, kost dat de vervoerder gemiddeld meer dan 70 euro.

"GCS heeft ondertussen enkele aanpassingen doorgevoerd maar deze zijn ruim onvoldoende. Tijdens recent overleg met GCS en de vervoerders werden bijkomende ingrepen op aangekondigd, maar deze zullen wellicht niet voor de zomer gerealiseerd zijn", aldus Febetra.

Febetra, TLV en UPTR dringen aan op structurele maatregelen die op korte termijn soelaas kunnen brengen en die de totale bezoektijd bij GCS tot maximaal één uur beperken. De beloofde capaciteitsuitbreiding moet snel een feit worden. De kosten voor de wachttijden kunnen onmogelijk door de sector gedragen worden.

Tot slot is de transportsector al geruime tijd vragende partij voor een rechtstreekse dialoog met de rederijen. De vervoerders hebben ondertussen geen andere keuze dan deze aanzienlijke meerkosten integraal te gaan doorrekenen.


Meer tolwegen voor vrachtwagens in Wallonië

missing-image NAMEN - Vrachtwagens die in Wallonië rijden moeten voor meer wegen tol gaan betalen. Het netwerk waar een kilometerheffing geldt wordt met 33 kilometer uitgebreid, vooral in Waals-Brabant. Dat heeft de Waalse minister Maxime ...

Kilometerheffing België: 5 miljoen euro onterechte boetes

missing-image BRUSSEL - Brussel heeft 5.323 onterechte boetes opgelegd sinds de start van de kilometerheffing voor vrachtwagens, antwoordde minister Vanhengel op vragen van Brussels N-VA volksvertegenwoordiger Cieltje Van Achter. Deze b...

Belgische Touring: automatische noodrem in vrachtwagens kan kop-staartaanrijding voorkomen

missing-image BRUSSEL - Kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens lopen vaak fataal af en halen om die reden vaak de pers. Nochtans kunnen de recentste noodremsystemen soelaas brengen. Helaas worden deze nog niet door de wet verplicht. Dat zegt ...

Belgische minister wil ook tachograaf in lichte bedrijfswagens

missing-image BRUSSEL - Wie met een lichte bedrijfswagen rondrijdt en goederen vervoert voor derden, dreigt in België ook aan rij- en rusttijden te moeten gaan voldoen. Internationale bedrijven proberen namelijk de regels te omzeilen door ...

170 kilo coke tussen diepvriesgroenten

missing-image ANTWERPEN - De Belgische douane heeft onlangs 170 kilo cocaïne aangetroffen in een container met diepvriesgroenten. De 150 drugspakketten waren verstopt in rugzakken. De politie in het Spaanse Alicante had de Belgen getipt...

Transportrisico

Rijverboden
Nieuwsbrief

 

 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Video v/d dag

(Truck)Fotoalbum

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest