Clicky


DHL Express investeert ruim 8,5 miljoen in nieuw Service Center in Breda

DHL Express investeert ruim 8,5 miljoen in nieuw Service Center in Breda
13-02-2017 09:31 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BREDA - DHL Express heeft op het recent geopende bedrijventerrein Ritmeesterpark aan de A16 in Breda een nieuw Service Center geopend. Van daaruit wordt West-Brabant en het gebied ten zuiden van Rotterdam inclusief Zeeland bedient als het gaat om internationale expreszendingen. Daarnaast huisvest het de nationaal opererende afdeling Sales Support en de afdeling Customs die zich richt op het bijstaan van klanten met specifieke douanevraagstukken. Met de bouw is een investering gemoeid van ruim 8,5 miljoen euro.

Officiële opening

De vestiging op het Rithmeesterpark werd vrijdag 10 februari in het bijzijn van klanten en relaties uit de regio geopend door burgemeester Depla van Breda en Ronald Leunisse, algemeen directeur van DHL Express in Nederland. Daarmee verwelkomde burgemeester Depla het koeriersbedrijf dat zich als eerste vestigde op het nieuwe bedrijventerrein Rithmeesterpark. In de nieuwe vestiging zijn de expresactiviteiten ondergebracht. Eerder vonden die plaats vanuit Roosendaal, waar overigens andere DHL-onderdelen gewoon gehuisvest blijven.

Aansluitend aan de opening is er een dag waarop medewerkers hun families hun nieuwe werkplek tonen. Twee weken geleden waren er al tweehonderd scholieren van het Vitalis College uit Breda op werkbezoek om kennis te maken met de logistieke branche. Eind maart is de business club van NAC Breda te gast om kennis te maken. DHL is de logistiek partner van NAC Breda en verzorgt onder meer het vervoer van de merchandising en kleding.

Het Service Center, zoals de sorteercentra van DHL Express worden genoemd, beslaat zo’n 4.000 vierkante meter loods en kantoor. Met 700 zonnepanelen wekt het Service Center ruim 80 procent van de benodigde stroom zelf op. In het gebouw staat een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie en beschikt het naast personeelsruimtes over ruime vergaderfaciliteiten en een Pick-Up and Delivery Finger met 30 docks voor het laden en lossen van bestelwagens.

Het vormt de uitvalsbasis voor 130 medewerkers die met zo’n 35 bestelwagens, vrachtwagens en een Parcycle (speciale bakfiets voor de binnenstad) West-Brabant en het gebied ten zuiden van Rotterdam tot en met Zeeland bedienen. Dagelijks worden in het Service Center zo’n 5.000 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt. De Bredase vestiging maakt onderdeel uit van het internationale netwerk van DHL Express, waarmee vanuit de regio alle belangrijke zakencentra in de wereld binnen 24 uur bereikt worden.

Shop voor particulieren

Het nieuwe Service Center op Rithmeesterpark 13 huisvest ook een shop waar klanten en particulieren hun zendingen zelf kunnen afleveren en brengen. Naast de veelal zakelijke klanten biedt DHL Express namelijk ook particulieren de gelegenheid om expreszendingen wereldwijd te versturen.

Investeringen met het oog op groeiverwachtingen

De tien Service Centers van DHL Express in Nederland verwerken momenteel drie keer zoveel zendingen als amper 10 jaar geleden. De groeiverwachtingen gaan uit van nog eens een verdubbeling in de komende tien jaar. Om deze aantallen te kunnen blijven verwerken, moet het netwerk worden uitgebreid.

Daartoe wordt nu gewerkt aan het grootste investeringsprogramma sinds DHL Express zich veertig jaar geleden in Nederland vestigde. In de komende tijd wordt 45 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van de Nederlandse vertakking van het internationale expresnetwerk. Inmiddels zijn de vestigingen op Schiphol en in Eindhoven en Apeldoorn grondig vernieuwd en uitgebreid en zijn er volledig nieuwe vestigingen in Utrecht en Breda.

De nieuwbouw voor de regio Rotterdam-Den Haag in de buurt van DeIft zal dit voorjaar gereed zijn. In totaal gaat het om tien vestigingen. In het wereldwijde expresnetwerk lopen de huidige investeringen in de honderden miljoenen.

De uitbreidingen bieden tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter zullen maken en productiemiddelen duurzamer. Hierdoor kunnen de koeriers eerder op pad en nemen klanten hun pakketten eerder op de dag in ontvangst.