Clicky


Qbuzz presenteert eerste waterstofbus in Groningen

Qbuzz presenteert eerste waterstofbus in Groningen
10-02-2017 19:16 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

GRONINGEN - Qbuzz presenteerde vandaag, vrijdag 10 februari, de eerste waterstofbus van Groningen en Drenthe. De bus werd, samen met een elektrische bus, onthuld door Fleur Gräper-van Koolwijk, voorzitter van het dagelijks bestuur van OV-bureau Groningen Drenthe en gedeputeerde van de provincie Groningen, en Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66. Na een testperiode gaan twee waterstof-bussen vanaf de nieuwe dienstregeling in december rijden op streeklijnen in Groningen en Drenthe.

De provincies Groningen en Drenthe werken samen met het bedrijfsleven om de waterstofbussen mogelijk te maken. Voor de aanleg van speciale tankstations voor waterstof hebben het OV-bureau Groningen Drenthe, Qbuzz, AkzoNobel, Groningen Seaports en PitPoint een samenwerkingsverband opgericht. De waterstofbus en een toekomstig waterstoftankstation worden medegefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Groene waterstof De waterstofbussen maken gebruik van groene waterstof, afkomstig uit de industrie. Dit is uniek voor Nederland. PitPoint is verantwoordelijk voor de aanleg en exploitatie van het nieuwe tankstation. Eind dit jaar moet het eerste tankstation voor groene waterstof bij AkzoNobel in Delfzijl klaar zijn. Dan gaan de eerste waterstofbussen rijden, voor minimaal vijf jaar. De ontwikkeling van openbaar vervoer op basis van groene waterstof is onderdeel van het plan van de Noordelijke Innovation Board voor de ontwikkeling van een groene waterstofeconomie in Noord-Nederland.

Schone bussen De waterstofbus past in het beleid van de provincies Groningen en Drenthe om steeds schonere bus-sen te laten rijden. De provincies hebben de ambitie uitgesproken om op termijn met volledig schone bussen te rijden, die geen CO2 uitstoten. Volgens de provincies is het Noorden heel geschikt voor een proef met waterstofbussen omdat in deze regio veel bussen voorkomen die lange afstanden afleggen op het platteland.

Omdat waterstof en waterstofbussen nu nog duurder zijn dan bussen op reguliere brandstof wordt hiervoor in Europa en bij het ministerie subsidie aangevraagd. Wereldwijd rijden er nu ongeveer vijftig waterstofbussen in demonstratieprojecten. In Nederland hebben in Amsterdam al eerder waterstofbussen gereden; er komen naast dit proefproject ook proeven met waterstofbussen in Rotterdam en de provincie Noord-Brabant.