Clicky


Nieuwe regelgeving voor transport lithium batterijen

Nieuwe regelgeving voor transport lithium batterijen
09-01-2017 10:06 | Gevaarlijke Stoffen | auteur Redactie [FE]

ARNHEM - In 2017 wordt de herziene regelgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen van kracht (ADR 2017). De belangrijkste focus is het transport van lithiumbatterijen, naast verschillende kleine veranderingen. De nieuwe regelgeving kan toegepast worden vanaf 1 januari 2017. Vanaf 1 juli 2017 is de nieuwe regelgeving juridisch bindend.

In de nabije toekomst moeten lithiumbatterijen voorzien worden van hun eigen etikettering en verpakkingsinstructies. Ze krijgen het UN-nummer 9A (van label nummer 9) en worden ook uitgerust met een batterijsymbool. De minimale afmeting voor deze batterijen is 100mm bij 100mm. Voor de batterijen getransporteerd kunnen worden, moeten ze voldoen aan de UN 38.3 testvereisten. Kleinere lithiumbatterijen, die getransporteerd worden volgens SV 188, krijgen voor het eerst hun eigen markering in de ADR.

Daarnaast worden er veranderingen doorgevoerd aan de eisen voor schriftelijke instructies. Deze moeten doorgevoerd zijn vóór 1 juli 2017. Ook de eisen voor het transporteren van verbrandingsmotoren zijn vernieuwd. Verbrandingsmotoren moeten nu uitgerust worden met drie aparte UN-nummers en worden niet meer vrijgesteld van de ADR regelgeving.

Thomas Schneider, expert gevaarlijke stoffen bij DEKRA, legt uit: "Voor sommige nieuwe regelgeving is er een overgangsperiode ingericht. Maar zorg er in ieder geval voor dat je aan de slag gaat met de nieuwe regelgeving vóór de zomer van 2017."

In totaal beslaan de veranderingen aan de ADR ruim 90 pagina's, waaronder ook veel tekstuele wijzigingen.

Werkgevers en professionals in de transportsector kunnen contact opnemen met de experts van DEKRA voor meer informatie over de veranderingen. DEKRA heeft gespecialiseerde testlabs voor batterijen om de testen volgens UN 38.3 uit te voeren, onder andere in Arnhem en Guangzhou (China).