Clicky


FNV slaat alarm over werkverdringing in streek- én stadsvervoer Brabant

FNV slaat alarm over werkverdringing in streek- én stadsvervoer Brabant
08-12-2016 11:29 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

BREDA - Maandag 12 december houden leden van FNV Streekvervoer een actie in Breda om reizigers en politici in Brabant te informeren over werkverdringing in het openbaar vervoer. Buslijnen met betaalde chauffeurs worden vervangen door busjes gereden door vrijwilligers. En niet langer alleen in randgemeenten, maar binnenkort ook in steden als Breda, waar een eerste pilot start met een ‘wijkbus’. De FNV slaat alarm tegen deze race naar beneden.

Race naar beneden moet stoppen

Marlies Peeters van FNV Streekvervoer: ‘De dunne lijnen worden stapsgewijs omgezet naar vrijwilligersvervoer in de vorm van Buurtbusprojecten. Inmiddels zijn er alleen al in Brabant meer dan 50 buurtbusverenigingen. Voor iedere vereniging zijn ongeveer 20 tot 40 mensen nodig. Dit betekent dat er inmiddels ca. 1600 vrijwilligers werken in het openbaar vervoer in Brabant. Nu wordt er weer een pilot gestart om ook in de steden (in dit geval Breda) te starten met vrijwilligersvervoer middels een ‘wijkbus’. De FNV vindt dat openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk is, verzorgd moet worden door betaalde chauffeurs. We moeten met z’n allen langer doorwerken en het rijden op een dunne lijn is een prima mogelijkheid om gezond de pensioenleeftijd te behalen. Het ov wordt uitgehold. We willen een einde aan deze race naar beneden.'

Actie in wijkbus 3 in Breda

Gekleed in een hesje met de tekst: buschauffeur = vakman = kostwinner', zullen 7 buschauffeurs, allen lid van FNV Streekvervoer, maandag de hele dag meerijden met buslijn 3 door Breda. Peeters: "De chauffeurs hebben lokale politici uitgenodigd maandag een stukje mee te rijden en zullen bij de verschillende haltes ook flyers aan reizigers uitdelen."

Het contract met de Provincie geeft nauwelijks ruimte aan vervoerders voor uitbreiding van dienstregeling uren (DRU). Hierdoor ontstaat er een verschuiving van betaald werk van de zogenaamde dunne- naar de dikke lijnen. Peeters: "Het lijkt dus alsof er geen werknemers verdwijnen, want het aantal fte’s blijft op sterkte. Maar zou je van een openbaar vervoerder geen groei van werkgelegenheid mogen verwachten? Met 510.000 werklozen in Nederland geen overbodige luxe."

Robotisering gaat op dikke lijnen al banen kosten

Behoud van betaalde banen is ook belangrijk vanwege de robotisering. Peeters: ‘De eerste testen met onbemande ritten zijn al gestart en er is aangekondigd dat in 2018 de eerste onbemande rit met passagiers gaat rijden. Die robotisering zal op de dikke lijnen plaatsvinden. Deze worden vaak gereden op een - van het overige verkeer - afgescheiden baan, waar de invoering van de chauffeurloze bus het eenvoudigst is. Kortom we voorzien al verlies van banen. Laat het werk dat blijft, betaald werk blijven. Ook jongeren willen een échte baan waarmee ze een toekomst kunnen opbouwen.’

Foto's

  • TCE Tours
  • TCE Tours
  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar