Clicky


Vrachtwagens Martin Wismans aan de ketting door Belgische politie

Vrachtwagens Martin Wismans aan de ketting door Belgische politie
10-11-2016 17:08 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

VENLO - Martin Wismans Transport uit Venlo werkt met Filipijnse en Oost-Europese chauffeurs die worden uitgebuit. FNV heeft eerder al aangifte gedaan tegen het bedrijf wegens uitbuiting. Nu zitten twee Roemeense chauffeurs vast in hun vrachtwagen in Luik, België, omdat Wismans weigert boetes te betalen. Bovendien verklaren de chauffeurs dat ze, net als veel collega’s, nog veel loon tegoed hebben en niet kunnen rijden totdat ze worden uitbetaald. De chauffeurs zijn blij met de actie van de inspectie in België.

Internationale samenwerking loont 

Frank Moreels, voorzitter van de Belgische vakbond: "We werken al enkele jaren samen met de Nederlandse vakbond FNV. Hierdoor kunnen we samen de netwerken in kaart brengen en kort op de bal spelen. Want ondanks alle verklaringen van Europese verantwoordelijken gaat de sociale dumping onverminderd verder."

Moderne slavernij

Martin Wismans ronselt via een papieren Slovaakse dochterfirma Filipijnse, Roemeense en Hongaarse chauffeurs. De chauffeurs werken tegen lage lonen, krijgen zelfs niet al het loon uitbetaald en bivakkeren weken tot maanden in hun cabines. De chauffeurs worden verplicht regels inzake rij- en rusttijden aan hun laars te lappen. Over Wismans verscheen dit filmpje.

Twee vrachtauto’s aan de ketting in Luik

Twee Roemeense chauffeurs staan al enkele dagen vast in Battice (Luik). Ze verklaren nog veel loon tegoed te hebben en weigerden daarom verder te rijden. Wismans transport reageerde ontzet en dreigde de chauffeurs uit de vrachtwagens te laten zetten, zoals het bedrijf eerder deed bij Filipijnse chauffeurs. De vrachtwagens zijn nu door de Belgische verkeerspolitie aan de ketting gelegd wegens overtredingen door de firma. Er zijn boetes uitgeschreven die betaald moeten worden voor de voertuigen worden vrijgegeven. De  chauffeurs zijn blij met de actie van de inspectie.

Handhaving van regels

Edwin Atema van FNV - Stichting VNB: "De inspectie in Nederland kan wel wat leren van het Belgische handhavingsmodel. Het is sinds 2006 verboden om chauffeurs weken of maanden in hun cabines te laten leven. We zien bij Wismans dat de inspectie in België de auto’s gewoon stilzet en dat de chauffeurs daar zelfs blij mee zijn. In Nederland krijgt een chauffeur, die maandenlang in zijn cabine verblijft, te horen 'goede reis'. Als ook de Nederlandse inspectie vrachtauto’s van uitgebuite chauffeurs aan de ketting legt, is voor werkgevers de lol van het business model van uitbuiting snel verdwenen."

Martin Wismans eerder aangeklaagd voor mensenhandel

De firma Martin Wismans kent een sterke traditie in de organisatie van sociale dumping. De firma gebruikt bedrijfjes in Slowakije, die vaak van adres lijken te veranderen. Ook Filipijnse chauffeurs werden naar Bratislava gelokt met de belofte groot geld te verdienen. Ze kregen een loon van amper 700 euro per maand. Net als de Roemenen in Luik verbleven zij enkel in hun vrachtwagen. Een aantal van de Filipijnse chauffeurs diende samen met de FNV een klacht in en worden sinds juni in Nederland erkend als slachtoffer van mensenhandel.