Clicky


Overslag Rotterdamse Haven in eerste negen maanden afgenomen

Overslag Rotterdamse Haven in eerste negen maanden afgenomen
24-10-2016 11:09 | Haven Nieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - In vergelijking met de zeer goede drie kwartalen van 2015 (+5,4 procent) is de goederenoverslag in dezelfde periode dit jaar met 1,9 procent gedaald. Vooral kolen en ijzererts zaten in de min. Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De verschillende sectoren in de haven kennen elk hun eigen dynamiek. De afname met 1,9 procent is dan ook een optelsom van verschillende ontwikkelingen. Over heel 2016 hopen we in de buurt van de overslag van het recordjaar 2015 te komen.”

Vorig jaar  nam de overslag met 4,9 procent toe tot 466 miljoen ton. Castelein: “Overslagcijfers vertellen maar een deel van het verhaal. Zo staan bedrijven in de offshore sector onder druk en hebben verschillende bedrijven in de regio recent grote aantallen ontslagen aangekondigd.”

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed is gedaald met 0,4 procent tot 160,0 miljoen ton. Er werd 1,6 procent minder ruwe olie overgeslagen. De marges van de raffinaderijen zijn nog steeds gunstig, maar minder dan vorig jaar. De overslag van minerale olieproducten bleef op vrijwel gelijk niveau: + 0,2 procent. Er werd minder Russische stookolie overgeslagen en meer diesel, nafta, kerosine en benzine. De overslag van LNG bevindt zich na negen maanden 23,9 procent onder het niveau van 2015, met name door de slechtere marktomstandigheden voor re-export. Het overig nat massagoed noteerde een stijging van 3,6 procent.

Droog massagoed

De overslag van droog massagoed daalde met 7,8 procent tot 60,3 miljoen ton. IJzererts en schroot nam 8,5 procent af, vooral doordat de Duitse staalindustrie onder druk staat door dumping van Chinees staal. Hoogovens van Dillingen en Voest Alpine waren tijdelijk buiten gebruik vanwege onderhoud.

De overslag van kolen daalde 10,3 procent, met name door de toename van wind- en zonne-energie, vermindering van voorraden en het stilleggen van verschillende kolencentrales. De ontwikkeling in Rotterdam is in lijn met de verwachtingen en met de daling in de omringende havens. In de Hamburg – Le Havre range daalde de overslag het eerste halfjaar met bijna 15 procent. De overslag van agribulk daalde 1,5 procent. Het overig droog massagoed bleef 4,7 procent achter, vooral door de verminderde vraag vanuit de metaal- en de staalverwerkende industrie.

Containers en breakbulk

De overslag van containers nam af met 0,4 procent in TEU (eenheidsmaat) en met 1,2 procent in gewicht. In totaal werd 9,3 miljoen TEU overgeslagen, 94,8 miljoen ton. De eerste vijf maanden was de containeroverslag geringer dan vorig jaar, sinds juni is de overslag groter. De verwachting is dat deze opgaande lijn in het laatste kwartaal doorzet, onder andere door voor Rotterdam gunstige vaarschema’s van de nieuwe allianties en de verdere ontwikkeling van de terminals op Maasvlakte 2.

De surseance van betaling van rederij Hanjin leidde ertoe dat Rotterdam naar schatting ongeveer 30.000 TEU misliep. De verwachting is dat andere rederijen de klanten van Hanjin gaan bedienen en dit dus een tijdelijk effect is. In het RoRo volume (veerboten naar de UK) is de Brexit nog niet merkbaar: het volume nam met 1,1 procent toe. Verschillende ferrymaatschappijen hebben aangekondigd hun diensten uit te breiden, zowel naar het Verenigd Koninkrijk als naar Portugal en Spanje.

De overslag van overig stukgoed daalde 2,0 procent, maar laat in september een forse stijging zien door meer overslag van staal (brammen) en monopiles voor de windparken op de Noordzee.