Clicky


FNV dagvaardt transportbedrijf Koninklijke Rotra wegens onderbetaling [UPDATE]

FNV dagvaardt transportbedrijf Koninklijke Rotra wegens onderbetaling [UPDATE]
14-10-2016 15:26 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DOESBURG - [update vrij 15:26 uur] FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard wegens onderbetaling van haar Nederlandse chauffeurs. "Ook zullen we de directie onder ede gaan verhoren over de inzet van Roemeense chauffeurs", zegt FNV-er Edwin Atema.

Atema, die met stichting VNB toeziet op naleving van de cao in de transportsector, legt uit: "Ondanks dat Rotra een zogeheten handhavingsconvenant met de Inspectie Leefomgeving en Transport had afgesloten, hebben wij onderzoek gedaan naar het transportbedrijf en flinke misstanden geconstateerd. Alleen een goed presterend bedrijf komt in aanmerking voor zo’n convenant. Het bedrijf schermde er altijd mee en zei dan: ‘bij ons is alles goed, pak de buurman maar aan’. Uit ons onderzoek blijkt echter dat Rotra wet- en regelgeving niet naleeft, waaronder de cao. Zo krijgen de Nederlandse chauffeurs bijvoorbeeld niet alle uren uitbetaald die ze hebben gewerkt en bivakkeren Roemeense chauffeurs weken achter elkaar in hun cabine tegen een maandloon van € 288. Dat is verboden. We hebben onze informatie gedeeld met de inspectie met de vraag het convenant  te beëindigen."

Inspectie stopt convenant met Rotra

Vandaag heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport laten weten geen vertrouwen meer te hebben in de onderneming. Het convenant wordt niet verlengd en het bedrijf komt weer onder regulier toezicht van de inspectie te staan. "Rotra is onvoldoende in staat om te controleren of ze zich houden aan de rij-en rusttijdenwet,  de wet wegvervoer goederen, de wet gevaarlijke stoffen en de arbeidstijdenwet", aldus de Inspectie. Atema: "Het is bij Rotra dus gewoon een zooitje."

Guus van Groningen, woordvoerder van Koninklijke Rotra, laat vrijdagmiddag aan Transport Online weten niet op de hoogte te zijn van het feit dat de ILT het convenant eenzijdig opzegt. Hij zegt hierover: "Bij ons is dit nog niet bekend. Wij hebben hier officieel nog geen uitsluitsel over gekregen."

Handelswijze Rotra is valse concurrentie

Atema is blij met deze ontwikkeling. "Koninklijke Rotra is van mening dat haar chauffeurs niet alle gewerkte uren uitbetaald hoeven te krijgen en dat haar Roemeense  chauffeurs wel zes weken in hun cabine kunnen bivakkeren. Met dit business model organiseert Rotra valse concurrentie tussen zowel werkgevers als werknemers. Terecht dat ze haar convenant kwijtraakt.  Maar voor ons zegt zo’n  convenant überhaupt weinig. We zullen als FNV altijd zelf gedegen onderzoek op de werkvloer blijven doen."

Rotra: "Wij voldoen aan alle wetten, regels en cao"

Guus van Groningen, woordvoerder van Koninklijke Rotra reageert vrijdagmiddag tegenover Transport Online op de bevindingen en de dagvaarding van FNV Bondgenoten/Stichting VNB. "Het klopt dat er een dagvaarding ligt. Een exacte datum is nog niet bekend. Wij voldoen echter aan alle wetten en regels wat betreft de uitbetaling en de cao's. Dit hebben wij juridisch laten toetsen en ons is verzekerd dat wij meer dan voldoen aan alle regels."

"Begin dit jaar is er een vonnis geweest waarbij de rechter in het voordeel van Rotra heeft geoordeeld", besluit van Groningen.