Clicky


België: 69 procent vrachtwagenchauffeurs geeft toe sms of mail te lezen tijdens het rijden

België: 69 procent vrachtwagenchauffeurs geeft toe sms of mail te lezen tijdens het rijden
12-10-2016 09:57 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Zeven op de tien vrachtwagenchauffeurs in België geven toe soms te kort op hun voorligger te rijden. Dat is één van de vaststellingen uit een enquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en transportfederaties UPTR, Febetra en TLV. Volgens het BIVV kan dit verklaren waarom er bij veel ongevallen op de snelwegen een vrachtwagen achterop een ander voertuig botst.

Daarnaast geeft 42 procent van de vrachtwagenchauffeurs toe het afgelopen jaar wel eens zonder gordel gereden te hebben en 69 procent minstens één keer een sms of mail gelezen te hebben achter het stuur.

Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagden zegt zelfs een mail of sms gestuurd te hebben en een op de tien geeft toe gereden te hebben nadat hij of zij alcohol gedronken had. Dat laatste cijfers is wel opvallend minder dan bij automobilisten (43 procent).

Vrachtwagenchauffeurs zijn zich volgens het BIVV over het algemeen wel zeer bewust van de gevaren van vermoeidheid achter het stuur. Zo nam het afgelopen jaar meer dan drie kwart van de chauffeurs een pauze omdat ze zich te moe voelden om te rijden.

De enquête polste ook naar hoe vrachtwagenchauffeurs het gedrag van automobilisten inschatten. Daarbij krijgen automobilisten vooral het verwijt dat ze vrachtwagenchauffeurs te vaak de pas afsnijden bij het verlaten van de snelweg, dat ze afgeleid zijn in de auto en dat ze nonchalant rijden en bijvoorbeeld hun richtingaanwijzers niet gebruiken.

De chauffeurs verwijten hun eigen collega's dan weer dat ze het inhaalverbod bij regen niet respecteren en dat ze onvoldoende afstand houden ten opzichte van voorliggers.

Het aantal vrachtwagenongevallen lag in België in 2015 op 2.155, het laagste aantal dat ooit geregistreerd werd, zo maakte het BIVV eerder al bekend. In vergelijking met tien jaar eerder gaat het om een vermindering met 27 procent.

Ongevallen met vrachtwagens zijn veel ernstiger dan andere ongevallen. In België komen ongeveer 18 mensen om het leven per 1000 letselongevallen.  Voor vrachtwagenongevallen ligt dat cijfer in de buurt van 50 doden per 1000 letselongevallen. De ernst van vrachtwagenongevallen is dus bijna drie keer zo groot als dat van ongevallen met andere weggebruikers.