Clicky


Kinderombudsman bedreigd na Piet-rapport

Kinderombudsman bedreigd na Piet-rapport
30-09-2016 13:27 | Binnenland | auteur ANP

DEN HAAG - Kinderombudsman Margrite Kalverboer heeft vrijdag tientallen boze reacties gekregen na haar vrijdag gepubliceerde rapport dat Zwarte Piet aangepast moet worden. Het gaat om mails met daarin "heel nare boodschappen'', aldus een woordvoerster. Minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk vindt het "erg": ,,Dit kun je echt niet hebben.''

"Ik zou aangifte doen'', aldus de bewindsman. Volgens hem hebben prominenten in het publieke domein ook wat dat betreft een voorbeeldfunctie. "Denk niet dat het stoer is of dat je een krachtig bestuurder bent door er boven te staan.''

De telefoon bij de Kinderombudsman staat ook roodgloeiend met mensen die vragen of opmerkingen over het rapport hebben, maar dat gebeurt volgens de woordvoerster wel op een normale manier.

In het vrijdag gepresenteerde rapport van de Kinderombudsman staat dat de figuur van Zwarte Piet kan bijdragen aan "pesten, uitsluiting of discriminatie'' en dus in strijd is met het Kinderrechtenverdrag. Daarom zou Zwarte Piet aangepast moeten worden zodat kinderen geen negatieve effecten meer ervaren door het sinterklaasfeest.

"Door Zwarte Piet te ontdoen van discriminerende en stereotyperende kenmerken kan er van hem een figuur gemaakt worden die recht doet aan het plezier dat zovelen beleven aan de sinterklaastraditie'', staat in het rapport.

De zwartepietdiscussie zorgt ook al weer voor reuring bij Nederlandse winkeliers. Zo staat op het huismerk van supermarktketen Jumbo geen Zwarte Piet of Sinterklaas afgebeeld. In plaats daarvan laat de verpakking van bijvoorbeeld chocoladeletters en pepernoten afbeeldingen zien van blije kinderen met een mijter, een pietenpet of een gevulde schoen. Thema van deze huismerk-artikelen is 'Heerlijk avondje'.

"Daarnaast zullen er op verschillende plekken in de winkels Sint en Piet-producten aangeboden worden, zoals chocolade Sint en Piet-figuren en schoencadeautjes met de afbeelding van Sint en Piet'', aldus het bedrijf. "Jumbo vindt het jammer dat volwassenen in Nederland de discussie over Zwarte Piet zo scherp voeren en wil terug naar de essentie van het sinterklaasfeest als kinderfeest.''