Clicky


Megaorder van Arriva voor VDL

Megaorder van Arriva voor VDL
29-09-2016 19:25 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

HEERENVEEN - Openbaarvervoerbedrijf Arriva Nederland heeft een contract met VDL Bus & Coach getekend voor de levering van in totaal 228 verschillende typen VDL Citea openbaarvervoerbussen. Deze worden ingezet binnen de concessies Limburg (166 bussen) en Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden (62 bussen). Van de 228 voertuigen zijn 30 voertuigen elektrisch.

De leveringsovereenkomst is vandaag, donderdag 29 september, getekend door Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland en de heer Theo Toussaint, hoofddirectie VDL Groep, in het bijzijn van gedeputeerde Johannes Kramer van de provincie Fryslân.

Theo Toussaint, hoofddirectie VDL Groep: “Wij zijn bijzonder trots om wederom zoveel bussen te mogen leveren aan Arriva Nederland. Een mooie bijkomstigheid deze keer is dat het overgrote deel van de bussen in Friesland gebouwd wordt. De fabriek in Roeselare, België, produceert ook een aantal voertuigen.

Daarnaast zijn we zeer verheugd met het feit dat Arriva Nederland voor de Waddeneilanden en voor de stadsdiensten in Maastricht en Venlo gekozen heeft voor de inmiddels zeer succesvolle elektrische varianten van de Citea SLF, Citea SLFA en Citea LLE. Met deze schone en stille bussen wordt een bijdrage geleverd aan een beter leefmilieu en een belangrijke stap gezet in het verduurzamen van het openbaar vervoer in Nederland. De samenwerking met Arriva wordt nog verder uitgebreid, doordat we het onderhoud voor de bussen in Limburg en de elektrische Citea’s op de Waddeneilanden gaan verzorgen.” 

Het contract omvat verschillende typen openbaarvervoerbussen: VDL Citea SLF, SLFA, LLE 120 en LLE 9.9 De 12 meter lange Citea LLE-120 kenmerkt zich door een zeer laag ledig gewicht met als belangrijkste voordelen een significant lager brandstofverbruik vergeleken met conventionele bussen en lagere onderhoudskosten. De brandstofbesparing betekent niet alleen lagere operationele kosten maar ook een forse reductie van de CO2 uitstoot.

De lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren zorgt voor een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. Deze toegankelijkheid wordt nog vergroot doordat er geen podesten zijn tussen de in- en de uitstapdeuren. De nieuwe kortere variant, de VDL Citea LLE-99 met een lengte van 9,9 meter, is speciaal ontwikkeld voor gebieden met een beperkter passagiersaanbod en voor lijndiensten met duidelijke piek- en daluren. Daar waar de vervoersbehoefte minder groot is, draagt de inzet van kleinere bussen bij aan het groene imago. De Citea SLF (Low Floor) is met zijn volledig vlakke vloer, compacte afmetingen en een grote wendbaarheid de ideale stadsbus.

VDL Citea Electric

VDL Bus & Coach biedt de mogelijkheid om te kiezen uit diverse elektrische aandrijvingen, batterijpakketten en laadsystemen zodat voor ieder inzetgebied de meest ideale en optimale combinatie samengesteld kan worden. Zonder consequenties voor de toegankelijkheid, de inrichting van het interieur en het comfort. Hierdoor worden de passagiers niet alleen op een geluidsarme en milieuvriendelijke, maar ook op een comfortabele manier naar hun bestemming gebracht.

Voor de Waddeneilanden en de stadsdiensten in Maastricht heeft Arriva gekozen voor 14 VDL Citea’s SLF-120 Electric met een lengte van 12 meter en 4 gelede VDL Citea’s SLFA-180 Electric met een lengte van 18 meter. In Venlo gaan ook 12 VDL Citea’s LLE-99 Electric met een lengte van 9,9 meter rijden. Alle elektrische Citea’s worden uitgevoerd met een snellaadsysteem via pantograaf.

In Nederland is Arriva met 5.000 medewerkers actief in de provincies Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer exploiteert Arriva samen met Koninklijke Doeksen de Waterbus in Zuid-Holland en is
zij actief in de Nederlandse touringcarbranche onder de naam Arriva Touring.