Clicky


Westerse en Chinese vrachtwagenfabrikanten botsen in het Midden-Oosten

Westerse en Chinese vrachtwagenfabrikanten botsen in het Midden-Oosten
27-09-2016 19:08 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

LONDEN - Na jaren van relatief lage verkoopcijfers, zal de vraag naar commerciële voertuigen in verschillende regio’s weer toenemen. Arthur D. Little, strategy en innovation consultancy, heeft verschillende markten verkend als onderdeel van een nieuwe studie: 'De vrachtwagenindustrie in het Midden-Oosten: strategische groeimogelijkheden in een onderschatte regio'.

Het is nu een gunstige tijd om de aanwezigheid opnieuw te versterken in de markt in het Midden-Oosten, omdat structurele veranderingen direct voordelen opleveren voor fabrikanten van kwalitatief hoogwaardige vrachtwagens. Er zijn echter doordachte strategieën nodig om het groeipotentieel optimaal te benutten. Tegelijkertijd zullen de relatief nieuwe markttoetreders, in het bijzonder uit China, hun aanpak in de regio moeten veranderen.

De markt voor commerciële voertuigen in het Midden-Oosten zal groeien met 47% in het komende decennium. High-end voertuigen (+106%) en vrachtwagens in het medium prijs segment (+29%) zullen voornamelijk profiteren van deze groei, omdat deze voertuigen beter aangepast zijn aan de moeilijke geografische omstandigheden van de regio.

Goedkopere vrachtwagens, waarmee Chinese leveranciers de dominante spelers zijn geweest in de voorgaande jaren, zullen hun relevantie verliezen. Niettemin zal het erg moeilijk zijn voor Europese leveranciers om hun verloren marktleiderschap te herwinnen.

Strijd om toekomstige markten

Chinese producenten hebben geïnvesteerd in productkwaliteit, verfijning en ook in dienstverlening. Westerse bedrijven zullen hun aanwezigheid in het Midden-Oosten moeten uitbreiden. Mogelijk moeten zij zelfs (her)toetreden tot markten met high-end vrachtwagens, aangepast aan de regio en op realistische prijsniveaus.

De strijd tussen deze twee productieregio’s zendt een belangrijk signaal naar andere regio’s, in het bijzonder naar de opkomende markten in Zuidoost Azië en Afrika. Dit zijn zeer belangrijke toekomstige markten voor Chinese en Europese producenten.

Bijlage: