Clicky


30.000 Ridders van de Weg onderscheiden in 50 jaar

30.000 Ridders van de Weg onderscheiden in 50 jaar
26-09-2016 09:07 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

HOOGEVEEN - Nederland telt dankzij een in 1966 ingevoerd TVM veiligheidsplan vijftig jaar later meer dan 30.000 chauffeurs die zijn onderscheiden voor hun professionele, schadevrije rijgedrag.

Aan dat leger veiligheidsambassadeurs werden in het jubileumjaar van het TVM veiligheidsplan zaterdag in Hart van Holland in Nijkerk wederom 1288 Ridders van de Weg toegevoegd. Van hen zagen in 2016 welgeteld dertien chauffeurs kans hun werk gedurende twintig jaar zonder schuldschades uit te voeren. Zij ontvingen op de Dag van Veilig Transport daarvoor een certificaat als Diamanten Ridder van de Weg.

97 chauffeurs legden hun kilometers tien jaar achtereen schadevrij af en ontvangen daarvoor een gouden onderscheiding. Presentatrice Nicolette van Dam reikte aan deze Gouden Ridders hun certificaat uit.

Als erkenning voor vijf schadevrije jaren langs de Nederlandse en internationale wegen ontvingen chauffeurs uit handen van schaatslegende Rintje Ritsma een zilveren certificaat. Dit jaar zijn er maar liefst 502 chauffeurs die zich Zilveren Ridder van de Weg mogen noemen. Voor drie schadevrije jaren (brons) worden 676 chauffeurs door hun werkgevers in het zonnetje gezet.

CEO Arjan Bos van TVM verzekeringen benadrukte in Nijkerk dat het persoonlijk onderscheiden van deze Ridders van de Weg past in het voortdurende streven om de veiligheid van het transport over weg en water te verbeteren.

''Het draait bij chauffeurs om bewustwording'', aldus Bos. ''Het is erg aantrekkelijk om onderweg even je smartphone te pakken, maar uit oogpunt van veiligheid zou ik zeggen: laat maar liggen.''

Dat het Veiligheidsplan van TVM werkt, staat voor manager preventie en risicobeheer René Nobels vast. ''Van de actieve deelnemers aan het TVM veiligheidsplan hebben onze leden gemiddeld 39 procent minder schade.''

TVM heeft de afgelopen jaren tal van initiatieven genomen om de veiligheid in de transportsector te vergroten. Eén van de meest in het oog springende pilots betreft een lopende proef met een zogeheten 'eyetracker', waarbij wordt gemeten hoe vaak en wanneer chauffeurs zijn afgeleid. Wanneer hij of zij (7% van de chauffeurs is vrouw) te lang niet door de voorruit kijkt, klinkt een geluidssignaal.

Aan die proef, inclusief een camera die incidenten vastlegt, doen sinds juli 370 vrachtwagens mee. In die periode zijn tot heden 5,3 miljoen kilometers afgelegd. Het eerste voorzichtige inzicht is dat chauffeurs oplettend blijven rijden, ook als ze langer achter het stuur zitten en dus vermoeid kunnen raken.
''De lengte van de rit zegt niets over de alertheid'', zei innovatiemanager Joost Sterenborg in Nijkerk. ''Vermoeidheid komt bij bestuurders van personenauto's wel naar voren naarmate de rit vordert, maar opmerkelijk genoeg niet bij professionele chauffeurs.''

Juist in het eerste uur van hun werkdag zijn chauffeurs het meest afgeleid, aldus Sterenborg. Dan wordt meestal de rit doorgenomen met het bedrijf of wordt informatie over verkeersdrukte en dergelijke uitgewisseld met collega's onderweg.

TVM verzamelt tot en met juli 2017 zo veel mogelijk gegevens over het rijgedrag van deelnemende chauffeurs. De stroom aan data wordt daarna geanalyseerd om patronen te ontdekken die kunnen leiden tot maatregelen om de verkeersveiligheid verder te vergroten.