Clicky


Autonoom rijden: 'Over tien jaar geen vrachtwagenchauffeurs meer nodig'

Autonoom rijden: 'Over tien jaar geen vrachtwagenchauffeurs meer nodig'
19-09-2016 11:35 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

BERLIJN - Zelfrijdende vrachtwagens worden door alle grote fabrikanten op dit moment gelanceerd. Technisch gezien moeten ze in een paar jaar helemaal klaar zijn, met alle gevolgen van dien voor de vrachtwagenchauffeurs.

Het autonoom rijden is al enkele jaren een hot topic onder truckfabrikanten en verladers. De gevolgen van het autonoom rijden worden echter geleidelijk aan duidelijk. En ook hoe snel het kan gaan.

Onder bepaalde omstandigheden zijn er over "tien jaar geen vrachtwagenchauffeurs meer nodig voor de lange afstand", zegt Gerhard Nowak, directeur van strategisch adviesbureau PricwaterhouseCoopers (PWC) in hun studie "Het tijdperk van gedigitaliseerd wegvervoer'.

Als de wet- en regelgeving is aangepast dan is het mogelijk een vrachtwagenchauffeur alleen nog maar te gebruiken in stedelijke gebieden.

"Het zal nog vijf jaar duren tot er in de geïndustraliseerde landen over de hele linie, ook in het stadsverkeer, volledig autonoom met vrachtwagens gereden kan worden", schrijft Nowak.

Technisch gezien zijn de belangrijkste eisen voor de truck-revolutie in zicht: radar-apparaten die de wijde omgeving van de vrachtwagen monitoren, camera's, sensoren en detectie apparatuur. De toenemende koppeling van vrachtwagens onderling door middel van een controle systeem maken de chauffeur binnenkort overbodig.

De grote truckfabrikanten hebben koortsachtig gewerkt aan de zelfrijdende vrachtwagens. "In de komende tien jaar zullen we in vrachtwagens meer veranderingen zien dan in de voorafgaande vijf decennis", aldus Wolfgang Bernhard van Daimler in een interview met een Duits managers tijdschrift.

Dat de vrachtwagenchauffeur volstrekt overbodig wordt heeft ook economische voordelen. Zo'n 28 procent van de jaarlijkse exploitatiekosten van een vrachtwagen kan verminderd worden als de computer de controle overneemt.

De gevolgen voor de arbeidsmarkt zijn waarschijnlijk desastreus te noemen. In Nederland werken momenteel tussen de 125.000 en 130.000 chauffeurs. Het is echter momenteel moeilijk om de jeugd enthousiast te maken voor het chauffeursvak. Jongeren zijn vaak al ontmoedigd door het slechte imago van de sector en de lage lonen.

TLN en Rijkswaterstaat gaven vorige week in BNR nieuwsradio aan dat zij binnen nu en een jaar in de praktijk testen willen doen met vervoer van goederen door elektronisch verbonden vrachtwagens die op korte afstand van elkaar over de snelweg rijden.

Bij truck platooning zijn vrachtwagens via elektronische weg aan elkaar gekoppeld waarbij de voorste vrachtwagen de snelheid en route bepaalt. De andere vrachtwagens volgen automatisch zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is.