Clicky


De haven van Rotterdam verwelkomt de trimodale Gateway Basel Nord

De haven van Rotterdam verwelkomt de trimodale Gateway Basel Nord
07-09-2016 10:14 | Haven Nieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam op 3 en 4 september 2016 hebben de haven van Zwitserland en het Logistiekcluster regio Bazel samen met de haven van Rotterdam een memorandum van overeenstemming getekend.

Om in te spelen op de verwachte toename van het containervervoer versterkt de haven van Rotterdam haar inspanningen om de binnenscheepvaart uit te breiden. De aanleg van de trimodale containerterminal Gateway Basel Nord wordt dan ook van harte toegejuicht. Andere onderwerpen waaraan het memorandum van overeenstemming is gewijd zijn het vaartuigregistratiesysteem voor containervervoer (havencommunitysysteem) en het bevorderen van LNG (liquid natural gas) en GTL (gas-to-liquids) als brandstof en grondstof.

De haven van Rotterdam en de haven van Zwitserland hebben in 2012 nauwere samenwerking met het Logistiekcluster regio Bazel geïnstitutionaliseerd. Dit heeft geleid tot regelmatig contact, zowel op bestuurlijk als op technisch niveau. Naar aanleiding van de jaarlijkse Wereldhavendagen, die dit jaar op 3 en 4 september in Rotterdam werden gehouden, verlengen de twee havens hun memorandum van overeenstemming.

Hans-Peter Hadorn, directeur van de haven van Zwitserland, Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam, en Martin Dätwyler, directeur van het Logistiekcluster regio Bazel, hebben het memorandum afgelopen zaterdag ondertekend en zo hun nauwe samenwerkingsrelatie opnieuw bekrachtigd.

Het memorandum van overeenstemming is gericht op de uitbreiding van de trimodale infrastructuur langs de belangrijkste goederenvervoercorridor van Europa, de corridor Rotterdam-Bazel-Genua. Na de opening van de nieuwe NEAT Gotthard-basistunnel hebben de haven van Rotterdam en de haven van Zwitserland er beide veel belang bij goederen via deze nieuwe as te kanaliseren.

Een trimodale infrastructuur met een hoge capaciteit is voor de havens van groot belang voor het halen van hun doelstellingen inzake de verschuiving naar binnenscheepvaart en spoorwegvervoer en Gateway Basel Nord kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam: “De trimodale containerterminal Gateway Basel Nord is een belangrijk project langs de corridor Rotterdam-Bazel-Genua. De haven van Rotterdam steunt de aanleg van Gateway Basel Nord van harte, aangezien wij afhankelijk zijn van een krachtige terminalinfrastructuur en zeer efficiënte vrachtafhandeling, met name in het licht van de verwachte toename van het containervervoer. De combinatie van de Bazel-hub en de nieuwe NEAT Gotthard-basistunnel zal leiden tot een enorme verbetering van het goederenvervoer over water en over het spoor en zal daardoor ook de haven van Rotterdam nieuwe perspectieven bieden.”

Een ander brandpunt van het memorandum van overeenstemming is het nieuwe vaartuigregistratiesysteem dat sinds begin dit jaar wordt getest door de Rijnhavens Bazel-Mulhouse-Weil. De ervaringen die de haven van Rotterdam heeft opgedaan met de elektronische registratie van containervervoer zullen worden gebruikt als input voor het registratiesysteem voor de binnenscheepvaart en het terrein zal worden uitgebreid met de havens aan de Bovenrijn, met als doel een nog efficiëntere afhandeling van containervervoer.

Het derde brandpunt van het memorandum is de promotie van LNG en GTL. De twee havens werken in het kader van een EU-project al een aantal jaren samen aan een LNG-masterplan. Het plan heeft als doel het verdere gebruik van LNG en GTL als brandstof en als grondstof langs de Rijnas te stimuleren.