Clicky


Nederland maakt sprong met internationale e-commerce

Nederland maakt sprong met internationale e-commerce
24-08-2016 13:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en FENEX zijn zeer te spreken over de nieuwe faciliteiten van de Nederlandse douane om e-commerce zendingen te verwerken. E-commerce zendingen kunnen daardoor sneller, efficiënter en veiliger de EU-grens passeren. Voor de positie van Nederland als logistieke draaischijf en regisseur is dit een goede stap, aldus TLN en FENEX.

Door een verouderde systematiek dreigde logistiek Nederland een achterstand op te lopen bij de explosieve groei van wereldwijde e-commerce. Die achterstand wordt nu ingehaald door verbeterde faciliteiten, die ook voor meer partijen toegankelijk zijn.

Toegang voor alle e-commercepartijen

De mogelijkheden die de Douane tot voor kort bood voor het verwerken van kleine zendingen met een ‘te verwaarlozen waarde’, waren verouderd en beperkt toegankelijk voor met name MKB-bedrijven. Hierdoor leek Nederland een achterstand te krijgen als interessante draaischijf voor het verwerken van e-commerce zendingen. Het nieuwe systeem is toegankelijk voor alle partijen die transacties doen die langs elektronische weg tot stand komen en aan douaneformaliteiten onderworpen zijn.

Directe informatie-uitwisseling

In het nieuwe systeem kunnen bedrijven en Douane direct gegevens uitwisselen. Op basis van deze gegevens kan de Douane geautomatiseerd een risicoselectie doen. Controles kunnen dan beter worden gepland waardoor er minimaal oponthoud in de logistiek ontstaat. Indien nodig, vullen bedrijven die gegevens later aan met meer gedetailleerde informatie. Dergelijke werkwijzen bestaan al sinds jaren bij de Douane, maar vergden voor e-commerce aanzienlijke investeringen in automatsering door bedrijven.

Expediteurs en transporteurs tevreden

TLN en FENEX zijn tevreden met de nieuwe faciliteiten. Met deze ontwikkeling draagt de Douane bij aan gunstigere omstandigheden voor alle partijen die te maken hebben met internationale e-commerce.

Veranderingen logistieke dienstverlening

E-commerce is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Met die groei is ook de markt van logistieke dienstverlening gaan verschuiven. Consumenten bestellen hun goederen steeds vaker bij internationale webshops en producenten, soms zelfs zonder tussenkomst van retail en groothandel. Daardoor zijn internationale zendingen kleiner van omvang; pakketjes in plaats van pallets of hele containers. Het aantal zendingen is daardoor wel fors toegenomen. Deze verschuiving levert diverse uitdagingen op als het gaat om de douaneafwikkeling van deze sterk gegroeide goederenstroom. Nederland zet sterk in op de organisatie en slimme en efficiënte afhandeling van dergelijke stromen.