Clicky


Bijzondere Scania R450 6x2 als ecocombi voor SB Trans

Bijzondere Scania R450 6x2 als ecocombi voor SB Trans
01-08-2016 14:05 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

SINT OEDENRODE - SB Trans uit Sint Oedenrode nam onlangs een heel bijzondere Scania R450 6x2 Topline met gestuurde naloopas in gebruik. Het voertuig is geconfigureerd als ecocombi met twee middenasaanhangers en rijdt lichte restmaterialen voor hergebruik. Door slim te rekenen lukte het Dennis van de Sande, mede-eigenaar van SB Trans om met drie 7,15m bakken binnen de 25,25 meter te blijven.

Dat ging niet zonder slag of stoot, want Dennis en zijn compagnon Jan van den Broek, wilden graag de optimale laadruimte én een Topline cabine op het voertuig zodat hun chauffeur ruimte genoeg heeft om een aantal dagen op pad te zijn.

“Je ziet vaak dat LZV’s kleinere cabines hebben maar dat wilden wij persé niet", aldus Dennis.

“Uiteindelijk lukte het ons met hulp van presales medewerker Mark van den Dungen van Scania Breda en Trias uit Apeldoorn om met een kort koppelsysteem binnen de wettelijke lengte en de schuurstraal te blijven en toch 130 kubieke meter volume te hebben. Op de openbare weg en in de bochten blijft de auto precies binnen de maatvoering. Alleen als de chauffeur op eigen terrein heel steil een put of een laadhelling op moet, kan hij de dissels hydraulisch radiografisch vanuit de cabine  25 centimeter uitschuiven. Daarmee voorkomt hij dat de bovenkanten van de laadbakken elkaar raken. Bij elkaar een mooi stukje engineering waar ze bij Scania en Trias echt hun best op hebben gedaan.”

Dennis koos voor de SCR-only 450 zescilinder Euro-6 motor. “Daar hebben we nog geen ervaring mee, maar ik hoor van collega’s dat die heel zuinig moet zijn. Dat merken we gauw genoeg want wij rijden ongeveer 135.000 kilometer per jaar met onze voertuigen.”

De LZV is opgebouwd als vollucht geveerde haakarmwagen met daarachter een drie- en een twee-assige middenasaanhanger.

“Alle bakken zijn even groot, 44 kuub, maar een LZV-combinatie mag niet meer wegen dan 60 ton. Om die reden hebben we op de achterste aanhanger voor een twee-asser gekozen. Verder hadden we de nodige kilo’s aan laadvermogen kunnen winnen, denk dan bijvoorbeeld aan de keuze voor een Highline en lichtmetalen velgen. Dat zou al snel zo’n 1000 kilo besparing opleveren. We hebben bewust gekozen om dit niet te doen, die investering had zichzelf daarin niet terugverdiend. Daarom staat de auto rondom op staal.”

De luchtvering rondom houdt verband met de inrichtingseis van een aslastindicator. “Die is bij Scania wel heel mooi. Het systeem is op 100 kilo per as nauwkeurig en daar hebben we veel gemak van,” meldt Dennis.

De truck is verder uitgerust met een tweepedaals OptiCruise versnellingsbak en de vrijloopretarder voor een lager verbruik. Ook zaken als ACC, Active Prediction, LDW en AEB zijn aanwezig. “Dat is grotendeels allemaal verplicht bij een LZV, maar tenslotte staat ook veiligheid hoog in het vaandel.”

De truck is zo ingericht dat de chauffeur zonder hulp van buiten af zijn bakken kan op- en afzetten. Zo werken de steunpoten van de aanhangers elektrisch. “Veel kunnen meenemen is mooi,” overweegt Dennis.

“Maar als je vervolgens heel lang bezig bent met laden en lossen, win je daar weinig mee. Om dat te voorkomen hebben we daar goed over nagedacht. En ik denk met succes. Inmiddels lukt het onze chauffeur om binnen drie kwartier gelost te hebben en vervolgens binnen een uur weer geladen te zijn. Dat doet hij door eerst de voorste bak af te zetten, dan de middelste bak via de voorkant van de aanhanger eraf te halen en de achterste weer via de achterkant. Zo kan hij ook de bakken afzonderlijk eerst wegen.” 

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus