Clicky


Transport Portret: Vrachtwagenchauffeur Kevin Viegen

Transport Portret: Vrachtwagenchauffeur Kevin Viegen
15-07-2016 17:09 | Transport | auteur Redactie [FE]

DE WESTEREEN - Kevin Viegen (30) is vanochtend met een vrachtwagen vol auto’s naar Zeeland gereden voor een fotoshoot. De fabrikant van wrap folie heeft een nieuwe kleur folie ontwikkeld en wil daar graag foto’s van. Kevin werkt voor ModiForce. “Wij hebben de ‘folie experts’ en zij hebben het folie”

Kevin grinnikt: “Waarom auto’s geplakt worden? Dan hoef je ze niet te spuiten! Mijn vrachtwagen ook, die is helemaal geplakt. Plakken is goedkoper, en je bent met drie tot vijf dagen klaar. Als je hem wil laten spuiten moet je hele auto uit elkaar, dan ben je wel een paar uurtjes verder…. En als je de kleur beu bent, trek je het er gewoon weer van af, dan heb je de originele kleur weer.”

Het modificatie bedrijf waar Kevin voor werkt is onderdeel van Pon in Leusden. Daar worden auto’s en bussen afgebouwd en ingericht.

“Het is soms aardig lopende band werk bij ons hoor. Het ligt natuurlijk ook aan de order. We ‘doen’ heel veel politieauto’s, ambulances, maar ook busjes voor loodgieters. En binnenkort weer auto’s voor defensie.”

Wanneer auto’s afgebouwd zijn, brengt Kevin ze naar de klant.

“Dat doe ik allemaal alleen want we hebben maar één vrachtwagen. Daarnaast ben ik de logistiek planner: wanneer worden de auto’s gehaald, en wanneer worden ze weggebracht. Ik heb best een grote mate van vrijheid daarin, ja, dat is lekker.”

De meeste jongetjes willen brandweerman of vrachtwagenchauffeur worden. Kevin is het allebei. Sinds kort zit hij ook bij de brandweer, en chauffeur is hij al sinds zijn achttiende.

“Ja, het zit wel in de familie: mijn vader, mijn ooms, neefjes. Allemaal op de vrachtwagen. Je groeit er mee op. Vroeger ging ik al met mijn neven mee. Ik denk dat ik twaalf was toen ik voor het eerst achter het stuur zat. Dat kon vroeger allemaal iets makkelijker.”

Het mooiste aan het vak? Kevin is even stil. Dan: “Dat hele autotransport is wel mooi. Dat ik die omgebouwde auto’s zelf rij en ook zelf de planning maak.”

Hij vindt wel dat er veel veranderd is op de weg. Files, ongelukken en ‘mensen die niet echt lekker kunnen rijden.’

Automobilisten hebben minder respect voor vrachtwagens dan vroeger? “Ja, echt wel. De meeste mensen hebben niet goed in de gaten wat een vrachtwagen doet, en hoeveel hij nodig heeft aan ruimte. Volgens mij hebben negen van de tien bestuurders de knipperlichten kapot want op rotondes geven ze zelden richting aan. Dan stop je met je vrachtwagen en dan gaan ze tóch van die rotonde af…”

Maar als het allemaal zo blijft lopen heeft Kevin geen andere plannen. Ook niet naar het buitenland? “Nee, we hebben wel een paar auto’s voor de Tour de France omgebouwd maar die brengt iemand anders. Als ik dat zou doen, blijft er hier teveel werk liggen.”

Kevin gaat terug naar de fotoshoot, einde van de middag levert hij een aantal auto’s af bij de folie producent vlakbij Leiden en dan rijdt hij door naar Leusden. Vanavond wordt het laat.