Clicky


Piloten dreigen weer met staking bij easyJet

Piloten dreigen weer met staking bij easyJet
08-07-2016 20:22 | Algemeen | auteur ANP

HAARLEM - Pilotenvakbond VNV dreigt opnieuw met stakingen bij luchtvaartmaatschappij easyJet. De Britse prijsvechter krijgt tot woensdag de tijd om te reageren op een nieuw voorstel voor verdere onderhandelingen. Gaat easyJet daar niet op in, dan zullen opnieuw piloten tijdelijk hun werk neerleggen. En voor de dagen daarvoor sluit de VNV acties ook niet helemaal uit.

De vakvereniging ligt overhoop met easyJet over de arbeidsvoorwaarden van 72 piloten die Schiphol als thuisbasis hebben. Vanwege dit conflict zette de VNV onlangs al een korte staking op touw bij de luchtvaartmaatschappij. EasyJet voorkwam echter dat er vluchten uitvielen door ander eigen personeel in te zetten, tot ergernis van de VNV.

Vrijdag was de uitspraak van een kort geding dat de bond tegen easyJet had aangespannen. De VNV wilde dat de rechter zou verbieden dat easyJet bij stakingen van zijn in Nederland gestationeerde piloten vliegeniers van andere vestigingen kan inzetten. De rechter wees die eis echter af.

Ook bepaalde hij dat het de VNV verboden is om het komende weekeinde te staken, en de drie daaropvolgende weken mag dit niet op vrijdag en zaterdag. Dan worden namelijk extra veel passagiers verwacht vanwege de zomervakantie.

De VNV is toch ,,gelukkig'' met de uitspraak. Dit komt omdat de rechter ook heeft gezegd dat de bond acties minimaal zes uur van tevoren moet aankondigen. Eerder gold volgens de VNV nog een termijn van 48 uur. Deze aanpassing kan toekomstige stakingen effectiever maken, denkt de bond. EasyJet krijgt dan immers minder tijd om andere piloten te vinden voor de betreffende vluchten.

De luchtvaartmaatschappij heeft er nog steeds vertrouwen in dat de partijen er ,,in dialoog'' samen uit kunnen komen, zo laat het bedrijf in een reactie weten. Afgelopen week hebben alweer nieuwe gesprekken plaatsgehad. Volgens easyJet zijn die ,,constructief verlopen''. Een woordvoerder benadrukt daarbij dat het bedrijf zijn best doet om eventuele overlast voor passagiers zo veel mogelijk beperkt te houden.