Clicky


Kartelinspecteurs ACM bezoeken duizenden LinkedIn-profielen van havens en transport

Kartelinspecteurs ACM bezoeken duizenden LinkedIn-profielen van havens en transport
20-06-2016 17:29 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - ACM kartelinspecteurs hebben ruim 6500 LinkedIn profielen bezocht van personen die werken in de Rotterdamse haven of in de haven- & transport sector. De kartelinspecteurs laten op LinkedIn een link achter die leidt naar meer informatie over kartels. 

Het bezoeken van de LinkedIn-profielen is een onderdeel van de campagne ‘Kartels gaan nooit onopgemerkt’. De haven & transportsector is door ACM gekozen als agendathema 2016-2017.

Met het afleggen van de duizenden bezoeken investeert ACM binnen de havens in bekendheid met de kartelregels.

Wat is een kartel?

Een kartel is een verboden afspraak tussen bedrijven om de onderlinge concurrentie buitenspel te zetten. Door bijvoorbeeld af te spreken om hogere prijzen te vragen of de markt te verdelen. Kartels drijven de kosten voor klanten al gauw op met zo’n 15% of meer.

ACM spoort kartels op, stopt de verboden afspraken en kan de betrokken bedrijven en personen hoge boetes geven. De boetes kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s per betrokken bedrijf en vanaf 1 juli zelfs leiden tot een persoonlijke boete van maximaal 900.000 euro.

Campagne ‘Kartels gaan nooit onopgemerkt’

ACM voert sinds 7 juni campagne om de kennis over kartels te vergroten en kartelgedrag te melden. Via de LinkedIn profielen van de kartelinspecteurs kun je doorklikken naar de campagnewebsite. De campagne heet ‘Kartels gaan nooit onopgemerkt.’ Een kartelafspraak is mensenwerk. Er zijn altijd mensen die weten van de verboden afspraken. Zij kunnen dat in vertrouwen melden aan ACM.

De campagne startte met een filmpje met een knipoog naar opsporingsmethoden van ACM. De website van ACM geeft veel informatie over kartels. ACM heeft een ‘kartelcheck’ gemaakt zodat mensen die niet zeker weten of ze te maken hebben met een kartel, hun kennis over kartels kunnen vergroten.  ACM is ervan overtuigd  dat meer bekendheid met kartels leidt tot meer ‘gouden tips’ over verboden afspraken.