Clicky


Spoorvervoer in de haven van Gent zit in de lift

Spoorvervoer in de haven van Gent zit in de lift
10-06-2016 11:27 | Haven Nieuws | auteur Redactie [FE]

GENT - Bij de bedrijven van de Gentse haven worden heel wat goederen van en naar het achterland vervoerd. Het vervoer van deze goederen over het spoor stijgt tot ruim tien procent. Het vervoer via binnenvaart neemt net meer dan de helft van het achterlandvervoer in beslag, wat een record is. Het aandeel van het wegvervoer neemt verder af. Dat blijkt uit het onderzoek van het Havenbedrijf Gent naar het gebruik van alle vervoersmogelijkheden naar en vanuit het achterland in 2015.

Sinds enkele jaren zit het spoorvervoer weer in de lift. In 2015 werd met ruim tien procent de grootste hoeveelheid goederen via het spoor vervoerd sedert zes jaar. Het Havenbedrijf Gent zet dan ook al meerdere jaren in op het spoor. De haven van Gent is immers een knooppunt van twee Europese spoorcorridors: van Rotterdam tot Marseille (de RFC2) en over de Alpen tot in Italië (de RFC1). Het gros van de kaaien is bovendien uitgerust met sporen. Bij de ontwikkeling van het Kluizendok wordt er geïnvesteerd in een spoorbundel om wagons voor te selecteren.

Er ligt sinds kort ook een nieuwe spoorlijn tussen het recent geopende distributiecentrum van Distrilog bij het WDPort of Ghent Logistic Park en de containerterminal aan het Kluizendok. Dagelijks vertrekt er ook van aan het Kluizendok een containertrein naar het Noord-Italiaanse Mortara nabij Milaan. Het belang van het spoor laat zich bij tal van bedrijven dan ook meteen voelen in tijden van spoorstakingen: van treinen die niet kunnen vertrekken en toekomen tot het zoeken naar andere vervoersmogelijkheden via de weg of de binnenvaart.

Nieuw record voor achterlandvervoer via binnenvaart

Het vervoer van en naar het achterland via binnenvaart boekt een nieuw record: de binnenvaart neemt met 50,2 procent net meer dan de helft van het totale achterlandverkeer in. Dit is een verbetering van het vorige recordjaar 2012 toen voor het eerst de kaap van 50 procent werd overschreden.

Aandeel wegvervoer neemt af

Het wegvervoer tenslotte komt op een aandeel van 39,6 procent van dit goederenvervoer. Dit is ruim 5 procent minder dan in 2014 en het laagste cijfer sinds het onderzoek is gestart.

Inzetten op duurzaam vervoer

Het Havenbedrijf Gent zet in op de verduurzaming van het goederenverkeer met het achterland. Tegen 2020 streeft het Havenbedrijf 15 procent vervoer over het spoor na en een aandeel van 35 procent over de weg. De beoogde 50 procent via binnenvaart werd in 2015 voor de tweede maal overschreden.

Jaarlijks onderzoek naar vervoersmogelijkheden

Het Havenbedrijf Gent onderzoekt jaarlijks hoe goederen naar de bedrijven in de haven worden aan- en afgevoerd vanuit en naar het achterland. Is dat via het spoor, met binnenvaartschepen of met vrachtwagens over de weg? Het Havenbedrijf Gent brengt zo het verkeer in kaart van de bedrijven die jaarlijks minstens 20.000 ton goederenoverslag in de haven registreren. De recentste cijfers gaan over het jaar 2015. Het eerste onderzoek ging over het jaar 2009.

Multimodale haven

De haven van Gent is door haar ligging in West-Europa en haar infrastructuur een multimodale haven. Goederen die de haven binnenkomen, worden verder vervoerd met zeeschepen, binnenschepen, per trein, per truck en zelfs per pijpleiding. Die mix van mogelijkheden is een sterke troef.