Cobots nog geen gevaar voor logistieke banen

Cobots nog geen gevaar voor logistieke banen

BRUSSEL - Cobots of ‘collaboratieve robots’ kunnen maar in weinig logistieke processen ingezet worden. Dat blijkt uit het project ‘Cobots in Logistics’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). De huidige generatie cobots is nog te immatuur om een grote doorbraak in de logistiek te veroorzaken. Samen met twaalf bedrijven ging het VIL na wat deze cobots voor logistieke processen kunnen betekenen.

Cobot als extra medewerker

Toenemende e-commerce activiteiten, groter aanbod van productvariëteiten en de nood aan een snellere leverservice verhogen de druk op de logistieke operaties en vragen meer handenarbeid. Het inzetten van cobot-medewerkers zou de druk op de loonkost kunnen beperken en de competitiviteit van de Vlaamse ondernemers opkrikken.

Cobots zijn flexibele, meestal mensgrote robots die anders dan standaard industriële robots feilloos met mensen kunnen samenwerken. Uit het project blijkt echter dat met de huidige generatie cobots de toepassingsmogelijkheden nog beperkt zijn. Het VIL bracht de beschikbare cobots en de technische mogelijkheden in kaart en voerde verschillende haalbaarheidstesten uit voor de deelnemende bedrijven.

Beperkt toepasbaar maar economisch interessant

De haalbaarheidstesten hebben aangetoond dat de inzetbaarheid van cobots in de logistiek vandaag (nog) vrij beperkt is en vaak ook aanpassingen vergt in de bestaande logistieke processen (de manier waarop goederen aangevoerd worden, standaardisatie van de verpakking …).

De haalbaarheid hangt voor een groot deel af van het gewicht, het volume en de ‘pickbaarheid’ van de producten, hoe vaak lijnen van product wisselen en de gewenste snelheid. Wanneer de inzet van een cobot wél mogelijk is, is het kostenplaatje rooskleurig, zo blijkt uit de berekende business cases.

Avocado’s bij Special Fruit

Een van de testen binnen het project voor deelnemer Special Fruit betrof het picken en plaatsen van avocado’s in een schaaltje. De cobot nam binnen de test de repetitieve taak over van een operator.  

“In totaal hebben we 19 verschillende scenario’s uitgetest om de meest geschikte opstelling, snelheid en grijper na te gaan. Doel was dezelfde snelheid te halen als de menselijke medewerkers. Dat bleek mogelijk, maar wel mits aanpassing van het proces. Doordat de de cobot langer kan doorwerken kan hij finaal dezelfde capaciteit bereiken”, verduidelijkt Luc Pleysier van het VIL die het project heeft geleid.

Het voordeel van  werken met een cobot, in tegenstelling tot de meeste robots, is dat die ook flexibel inzetbaar blijft voor andere taken op andere verpakkingslijnen en dat hij naast de andere operatoren kan werken die de aanvoer voorzien van de avocado’s en de verpakking in de omdozen.

“Het is ook geen noodzaak om de volledige lijn van A tot Z te automatiseren om de productiviteit en efficiëntie te verhogen én er komt extra menselijke capaciteit vrij voor andere, meer complexe taken die niet eenvoudig uit te voeren zijn door een cobot. De terugverdientijd voor de inzet van een cobot en extra infrastructuur is ook zeker positief, die ligt tussen de 1,6 en 1,7 jaar”, aldus Pleysier.

De ideale collega

Op papier zijn de voordelen van de inschakeling van cobots omvangrijk. Cobots kunnen gemakkelijk en snel ingeschakeld worden doordat ze eenvoudig taken aanleren en hun investeringskost beperkt is. Ze kunnen flexibel worden aangepast aan andere taken en, anders dan industriële robots, zijn ze ook in staat samen met mensen te werken zonder fysieke afscherming.

Voor een aantal logistieke activiteiten, zoals verpakken of sorteren, zouden cobots het (duurdere) magazijnpersoneel in hun activiteiten kunnen ondersteunen waardoor de productiviteit per werknemer toeneemt. Daarnaast kunnen ze ook voor ondersteuning zorgen bij lastige en zware activiteiten en maken ze minder fouten bij repetitieve taken. Als ze inzetbaar zijn binnen bepaalde logistieke processen, zijn ze dus de ideale collega. Aangekondigde nieuwe ontwikkelingen zullen hun toepassingsmogelijkheden zeker nog vergroten.


VIL wil drones in de logistiek

missing-image BERCHEM(B) - De laatste maanden wordt in de media veel gesproken over pakketleveringen met drones, maar op grote schaal zijn die voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen  in een magazijn of ...

Drie nieuwe opleidingslocaties voor BLOM Opleidingen

missing-image AMERSFOORT - Met drie nieuwe opleidingslocaties in Amersfoort, Deventer en Doetinchem heeft BLOM opleidingen zijn netwerk aanzienlijk uitgebreid. De erkende heftruckopleider beschikt nu over achttien vestigingen verspreid ove...

Arbeidsmarkt Logistiek groeit snel

missing-image ZOETERMEER - De vraag naar arbeid in transport en logistiek neemt flink toe. Met name het aantal banen in het beroepsgoederenvervoer stijgt de komende jaren fors. De omzet groeit, het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs...

HARTMANN Nederland kiest voor de logistiek van CB

missing-image CULEMBORG - Producent van medische zorgproducten HARTMANN, besteedt vanaf 1 september aanstaande de Nederlandse logistiek uit aan dienstverlener CB. CB zal opslag, voorraadbeheer, orderverwerking en verzending voor zijn rekening n...

'Mens onmisbaar in magazijn'

missing-image Magazijnen in ons land groeiden de afgelopen vijf jaar exponentieel. Hoewel ook de automatisering in deze magazijnen toenam, werd de groeiende logistieke operatie vooral opgevangen door mensen. De Erasmus Universiteit Rotterdam...

Transportrisico

Snelle Links
(Truck)Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Nieuwsbrief

 

 
 

Elke werkdag het laatste nieuws in uw postvak

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

maandag 25 september t/m zondag 1 oktober:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Video v/d dag

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Volg TO 24/7 via

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

dbs2