Clicky


IRU dringt bij Franse regering aan op handhaving 'dubbelbemand rijden' te heroverwegen

IRU dringt bij Franse regering aan op handhaving 'dubbelbemand rijden' te heroverwegen
29-04-2016 14:03 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - De IRU heeft haar ernstige bezorgheid geuit over de Franse interpretatie van de regels en rijtijden rond het dubbelbemand rijden. Volgens de IRU is de huidige handhaving van de Fransen een rechtstreekse schending van een met de Europese Commissie duidelijk overeengekomen richtsnoer.

"De handhaving die Frankrijk nu toepast maakt het rijden met dubbele bemanning volledig nutteloos", aldus de IRU.

Volgens de IRU komen met name touringcarbedrijven momenteel in de problemen. De IRU heeft er bij de Franse regering op aangedrongen om de huidige handhaving te heroverwegen.

De IRU wordt gesteund in zijn standpunt nu de Europese Commissie op 26 april tijdens een overleg tussen de Enforcement Working Group en het Franse ministerie van Verkeer heeft aangegeven dat de 4,5 uur dat de tweede chauffeur naast de rijdende chauffeur zit niet als werktijd gezien mag worden maar als een rijdtijd onderbreking.

Hiermee geeft de EC duidelijk te kennen dat Frankrijk sinds maart 2016 de rijtijdenregeling rond dubbelbemand rijden verkeerd interpreteert.

De rijtijdenregeling rond dubbelbemand rijden is geregeld bij EU Verordening. Echter sinds maart 2016 zijn de Franse autoriteiten de rij- en rusttijd anders gaan benaderen. Zo wordt door de Fransen de tijd dat de tweede chauffeur niet rijdt maar wel in de vrachtwagen aanwezig is gezien als rijtijd en zou ook hij na elke 4,5 uur een verplichte pauze moeten nemen.

Deze eenzijidge interpretatie heeft al hoge boetes tot gevolg gehad.

Volgens het Franse ministerie van Verkeer zullen alle controle-instanties in Frankrijk worden geïnformeerd over de geldigheid en toepasbaarheid van de Richtlijn, meldt de Duitse vervoerdersorganisatie DSLV.

DSLV raadt transportbedrijven die al boetes hebben gekregen aan om tegen deze boetes in beroep te gaan.