Clicky


FNV haalt handtekeningen op tegen camera's in de cabine

FNV haalt handtekeningen op tegen camera's in de cabine
15-04-2016 12:15 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

VEGHEL - FNV Transport en Logistiek zal vanmiddag vanaf 15.00 uur handtekeningen van chauffeurs ophalen tegen de plannen van TVM om bij Kuijpers Transport in Veghel camera’s in de vrachtwagencabine te plaatsen.

TVM heeft aangekondigd bij wijze van proef dergelijke camera’s bij circa dertig transportbedrijven te plaatsen om op die manier gegevens te verzamelen die de verkeersveiligheid zouden verbeteren. Transportonderneming Kuijpers is één van die ondernemingen.

Kuijpers Transport uit Veghel reageert vrijdagmiddag verbaast op de acties van FNV Transport & Logistiek: "Wij hebben geen uitnodiging ontvangen van TVM om aan dit project deel te nemen", zegt Ad van Geffen.

"Overigens betreft het geen camera maar een eyetracker. de beelden worden niet bewaard. Het is alleen om in de gaten te houden of een chauffeur niet in slaap dreigt te vallen of de hele tijd zit te appen. Maar nogmaals wij hebben geen aanvraag ontvangen van TVM."

De FNV is voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, maar tegen het plaatsen van dergelijke camera’s. Onderzoek op onderzoek heeft aangetoond dat vermoeidheid en afleiding belangrijke oorzaken zijn van ongevallen waar vrachtwagens bij betrokken zijn. De verkeersveiligheid kan daarom veel beter aangepakt worden door de planningen van transportondernemingen realistischer te maken en de vaak extreem lange werkweken terug te dringen.

Ook pleit de FNV voor het terughoudend omgaan van transportondernemingen met informatie versturen via de boordcomputer. Dit leidt chauffeurs af. Volgens de bond werkt het plaatsen van camera’s in de vrachtwagencabine om een chauffeur in de gaten te houden alleen maar averechts. De chauffeur voelt zich bespied en wordt door nog meer apparatuur afgeleid.

Eerste onderhandelaar van FNV Transport en Logistiek, Egon Groen: "TVM kan zijn geld beter besteden aan een bewustwordingscampagne voor andere weggebruikers, die zich vaak niet realiseren welk effect hun rijgedrag heeft op vrachtwagens. Dan moet je denken aan snijden, veel te laat in- en uitvoegen of geen afstand houden."