Clicky


Eerste tien van 330 nieuwe Iveco Stralis' voor SMET Transport

Eerste tien van 330 nieuwe Iveco Stralis' voor SMET Transport
14-04-2016 20:19 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

GROOT-BIJGAARDEN - Iveco zal 330 Stralissen leveren aan de leverancier van geïntegreerde oplossingen SMET. Er werd een driejarige overeenkomst gesloten voor de levering van voertuigen met lage milieu-impact. Minstens 25 procent van de vrachtwagens zal aangedreven worden door vloeibaar aardgas (LNG).

De eerste tien Stralis LNG-exemplaren (AT440S33T/P) werden aan SMET geleverd tijdens een officiële ceremonie die op recentelijk werd gehouden in de lokalen van ARA, de concessiehouder van Iveco in Parma. Dit evenement bracht Pierre Lahutte, Iveco Brand President, en Domanico De Rosa, Commercial Director van SMET, bij elkaar.

Pierre Lahutte verklaarde: "Deze levering bevestigt de grote voorsprong van Iveco op het gebied van milieuvriendelijke motoren. In de loop van de voorbije 25 jaar heeft het bedrijf belangrijke investeringen gedaan in milieuvriendelijke technologische oplossingen, met bijzondere aandacht voor aardgas, dat op dit moment het beste alternatief is voor diesel. Onze voertuigen op vloeibaar aardgas zijn 100 procent compatibel met bio-CNG en bio-LNG, voor koolstofarm transport. Daarom ondersteunen Iveco en CNH Industrial actief de ontwikkeling van biomethaan in Europa en in het bijzonder in Italië, waar aan alle voorwaarden voor de toekomstige beschikbaarheid van deze revolutionaire brandstof voldaan is."

De tien geleverde voertuigen (allemaal aangedreven op LNG) zijn uitgerust met een Cursor 8 LNG/CNG Euro VI-motor van 330 pk, een cryogene LNG-tank van 510 liter en vier CNG-tanks van 70 liter, samen goed voor een actieradius van meer dan 750 km.

Voertuigen die aangedreven worden door LNG bieden talrijke voordelen op het vlak van rentabiliteit en milieubescherming. Ze verminderen de uitstoot van deeltjes met 95 procent ten opzichte van dieselvoertuigen en verlagen de uitstoot van stikstofoxiden tot 35 procent. Ook de uitstoot van koolstofdioxide ligt 10 procent lager, en zelfs 100 procent in het geval van biomethaan. De motoren zijn ook beduidend stiller – gemiddeld 5 dB(A) – en de brandstofkosten liggen minstens 10 procent lager dan bij dieselmotoren.

Het grote belang dat SMET hecht aan milieubescherming heeft er in grote mate toe bijgedragen dat Iveco voor dit bedrijf gekozen heeft als ideale partner voor duurzaam transport. Deze overeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door Mecar, de concessie van Iveco uit Nocera Superiore (SA).

Noach Dror, vicepresident verantwoordelijk voor logistiek en transport bij CNH Industrial, voegde hieraan toe: "CNH werd voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot leider binnen de sector door de duurzaamheidsindicatoren van Dow Jones in Europa en de rest van de wereld. Voor ons is duurzame ontwikkeling een essentieel onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Het is immers een element dat ook het milieu, onze medewerkers en onze sector beïnvloedt. CNH Industrial blijft trouw aan deze strategie en zal tegen 2018 oplossingen blijven uitwerken om de uitstoot te verlagen op alle belangrijke logistieke routes. Vanaf april zal SMET de Stralis LNG gebruiken om vanuit Turijn de fabriek in Suzzara te bevoorraden: dat is de belangrijkste strategische vestiging in Italië."

Een ander belangrijk onderdeel uit de overeenkomst tussen Iveco en SMET is de Stralis AS440S48T/P, uitgerust met een traditionele Cursor 11 Euro VI-motor van 480 pk en het systeem voor selectieve katalytische reductie HI-SCR. Deze technologie behoudt een optimale verbranding van de motor, die enkel verse lucht aanzuigt. Het nabehandelingssysteem regelt de vervuilende emissies, waardoor geen uitlaatgasrecirculatie nodig is.

Dit exclusieve HI-SCR-systeem (resultaat van de technologische knowhow van Iveco) is een eenvoudige oplossing voor de beperking opgelegd door de Euro VI-norm voor vervuilende emissies, zonder toevoeging van complexe componenten, zonder chemische vervuiling van de motor en zijn systemen, en zonder extreme temperaturen. Twee bijkomende voordelen zijn een beperking van het gewicht en de verhoogde betrouwbaarheid van het systeem.

Alles bij elkaar is de economische balans erg positief. De daling van de TCO (Total Cost of Ownership) maakt een snelle Return On Investment (ROI) mogelijk op de meerkosten die veroorzaakt worden door de Euro VI-technologie.