Clicky


Stena Line tekent contract voor vier nieuwe RoPax schepen

Stena Line tekent contract voor vier nieuwe RoPax schepen
11-04-2016 16:57 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

HOEK VAN HOLLAND - Stena Line heeft -onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad van Bestuur-  een overeenkomst getekend voor het bouwen van vier nieuwe RoPax ferry’s die gedurende 2019 en 2020 geleverd gaan worden.

Tevens is in de overeenkomst een optie opgenomen voor nog eens vier schepen. De schepen worden gebouwd door AVIC Shipyard in China en worden een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit.

Het is de bedoeling dat de eerste vier schepen worden ingezet binnen het Stena Line routenetwerk in Noord-Europa. In een toelichting stelt Carl-Johan Hagman, Managing Director van Stena Line erg ingenomen te zijn met deze uitbreiding van de vloot.

“In de loop van de afgelopen 24 maanden is onze technische staf erin geslaagd om een ​​ontwerp te realiseren dat niet alleen 50 procent groter is dan de huidige standaard RoPax schepen maar -nog belangrijker- ook voldoen aan de emissiereductie en efficiency doelstellingen die we de afgelopen jaren binnen de Stena Groep hebben ontwikkeld. Deze schepen zullen de meest brandstofzuinige ferry’s ter wereld worden. Hiermee zetten we een nieuwe industriestandaard als het gaat om operationele prestaties, emissies en kosten. Stena Line positioneert zich hierdoor nadrukkelijk binnen de markt en kan haar klanten goed blijven bedienen in de komende decennia.”

De schepen zullen een dek capaciteit hebben van meer dan 3.000 meters voor vracht- en personenauto’s in een zogenaamde ‘drive-through-configuratie’ en zal plaats gaan bieden aan ongeveer 1.000 passagiers die een uitgebreide service aan boord kunnen verwachten.

De hoofdmotoren zullen LNG voorbereid zijn maar kunnen ook draaien op methanol.

“Met deze investering bouwen we verder aan onze succesvolle RoPax strategie waarbij een optimale verhouding van vracht en passagiers centraal staat. Door standaardisatie garanderen we een betrouwbare operatie en door flexibiliteit kunnen we onze klanten nog beter bedienen”, vervolgt Carl-Johan Hagman.

"We voorzien een voortdurende groeiende vraag naar onze diensten in Noord-Europa, maar ook in andere delen van de wereld. Ferry transport zal een essentiële rol gaan spelen in de toekomstige logistieke infrastructuur als we een duurzamere samenleving nastreven. Zeetransport is niet alleen de meest milieuvriendelijke en efficiëntste manier voor het verplaatsen van goederen, het is ook de infrastructuur dat zorgt voor betrouwbare en snelle logistieke oplossingen met geringe kosten voor de overheid. Door deze investering bereiden we Stena Line voor op verdere groei", zegt Dan Sten Olsson, voorzitter van de Raad van Bestuur van Stena Line.