Clicky


'Hoge boetes voor overtredingen rij- en rusttijd dubbelbemande ritten in Frankrijk'

'Hoge boetes voor overtredingen rij- en rusttijd dubbelbemande ritten in Frankrijk'
15-03-2016 17:01 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Transport in Nood, een gespecialiseerd bedrijf voor de afhandeling van internationale boetes, meldde vorige week dat de Franse politie, onterecht, boetes uitschrijft aan chauffeurs op dubbelbemande ritten voor het niet voldoende naleven van de rij- en rusttijden.

Ramon Egging, van Transport in Nood: "1 maart ontvingen wij de eerste berichten van chauffeurs. Zij zouden een waarschuwing hebben gekregen, omdat zij geen 45 minuten rust hielden in een stilstaande vrachtwagen nadat er 4,5 uur gereden was. Dit is voor een enkele chauffeur verplicht, maar voor een dubbele bemanning is dit een ander verhaal."

"Wij konden deze verhalen in eerste instantie niet geloven. Woensdag 9 maart ontvingen wij de echter de eerste boete van 17.935 euro voor bovenstaande overtreding. Op dat moment gingen bij ons alle alarmbellen rinkelen en hebben wij er tot nu toe alles aan gedaan om de “onterechte” boete te voorkomen."

Deze boete werd uitgeschreven in de omgeving van het Franse Champineulles.

"Tot onze grote verbazing werd afgelopen zaterdag 12 maart weer een Nederlandse vrachtwagen aangehouden met dubbele bemanning bij Champineulles. Dit was op dezelfde locatie en door dezelfde agent. De dubbele bemanning heeft een boete gekregen van 15.750 euro voor ongeveer dezelfde reden, maar de agent had zijn verhaal iets aangepast. Volgens de agent hadden de chauffeurs hier na 4,5 uur rijden eerst 15 minuten moeten rusten. Vervolgens mochten zij weer 4,5 uur rijden en dan hadden zij 30 minuten moeten rusten", gaat Eggink verder. 

"Zondag 13 maart is ook nog een Spaans bedrijf beboet op dezelfde locatie. Deze boete van 6.000 euro is betaald door een partner van ons. Wederom als reden: 4,5 uur rijden en 45 minuten stilstaan. Deze vrachtwagen moest ook verder."

Geen eensluidend advies

"Op 10 en 11 maart heeft Transport In Nood contact gehad met TLN en het ILT om te kijken of er een officieel document is wat aan de agent getoond kon worden, zodat hij van gedachte zou veranderen. Er is een aantal keer met de betreffende agent gesproken en de laatste woorden waarmee hij het gesprek beëindigde waren: “Al belt de President van Frankrijk, de boetes zullen blijven staan", aldus Eggink.

Transport in Nood geeft aan op dit moment geen advies te kunnen geven over hoe te handelen in dit soort situaties. "Op dit moment kan Transport In Nood hierin nog geen advies geven. Wel hebben wij vier verschillende instanties benaderd en hebben vier verschillende meningen gekregen over hoe deze wet geïnterpreteerd dient te worden."

Aanvechten

"Onze partner in Frankrijk zal met de beschikbare documenten bezwaar maken bij de procureur generaal in Frankrijk. Ook zijn deze documenten doorgestuurd naar diverse Europarlementariërs", besluit Eggink.