Clicky


Conundra berekent werkelijke impact van Belgische kilometerheffing

Conundra berekent werkelijke impact van Belgische kilometerheffing
22-02-2016 09:54 | België | auteur Redactie [FE]

MERELBEKE - Zowel verladers, logistieke dienstverleners als transporteurs verdiepen zich op dit moment in de gevolgen en de reële impact die de kilometerheffing vanaf 1 april 2016 op de transportkosten zal hebben. "Je ziet twee duidelijke partijen. Enerzijds partijen die een vals gevoel van vertrouwen hebben in de berekening van een gemiddelde kostenstijging, anderzijds partijen die helemaal niet weten wat er op hen afkomt en vooral vrezen
dat zij alle kosten zullen moeten betalen", merkt Steven De Schrijver, CEO van Conundra op.

Met OptiFlow Kilometerheffing, de state-­of-‐the-‐art optimalisatietool van Conundra, kunnen bedrijven een betrouwbare inschatting maken van de reële impact van de kilometerheffing. Onder meer H.Essers, Recupel en AMP, nationaal distributeur van alle kranten en tijdschriften naar de krantenwinkels, maakten al gebruik van de tool om tot kwalitatief, datagedreven inzicht in de verwachte kostenstijgingen te komen.

Vanaf 1 april 2016 geldt op de meeste snelwegen en heel wat gewestwegen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië een kilometerheffing. Tot op vandaag is het voor zowel verladers, logistieke dienstverleners als transporteurs bijzonder moeilijk om een betrouwbare inschatting te maken van de impact ervan op de transportkosten.

"Heel wat transportcontracten worden opnieuw onderhandeld zonder enig inzicht in de reële kostenimpact. Op basis van de informatie waar ze vandaag over beschikken, slagen verladers en dienstverleners er niet in gefundeerde prijsafspraken te maken. Daardoor stijgt aan beide kanten de vrees dat zij het slachtoffer zullen zijn en voor de kosten zullen moeten opdraaien", zegt An De Wispelaere, managing director van Conundra.

Gemiddelde is onbetrouwbaar

Heel wat bedrijven zijn geneigd die onzekerheid op te vangen door een gemiddelde prijsstijging door te rekenen. "Daar zit je per definitie fout mee. De spreiding is veel te groot om op het gemiddelde te kunnen vertrouwen. Om complexe nacalculatie en een omslachtige administratie te vermijden,
dienen bedrijven vooraf te simuleren wat de precieze impact zal zijn op basis van de reële transportstromen. Je ziet her en der online simulatietools opduiken waarmee bedrijven een aantal ritten kunnen simuleren. Die uitkomst kan nuttig zijn om een eerste idee te vormen voor een beperkt aantal routes, maar geeft geen exact inzicht op de totale transportstromen. Op zo'n beperkt aantal ritten kan de kostenimpact echter variëren van 2% tot wel 12%", legt Steven De Schrijver, CEO van Conundra uit.

OptiFlow Kilometerheffing is een krachtige en volledige optimalisatie­‐ en simulatietool die uiterst snel grote datahoeveelheden kan verwerken. Verschillende grote bedrijven vertrouwen al op de rekenkracht van de tool voor een correcte kostprijsberekening. Daarmee verwerven ze het nodige inzicht om goed onderbouwde, datagedreven beslissingen te nemen.

"Met OptiFlow bieden we bovendien de flexibiliteit om ook wanneer de exacte ritten nog niet gekend zijn een correcte inschatting te maken. In dat geval zet de tool de orders om in ritten, berekent hij een optimale rittenplanning en bepalen we vervolgens een bovengrens van wat de kostenimpact van de kilometerheffing zou zijn. Op die manier bieden we bedrijven een betrouwbare tool die toelaat om met partners in dialoog te gaan op basis van concrete cijfers", besluit An De Wispelaere.