Flex-transport: 'Helemaal weg van de Volvo Performance Edition'
CULEMBORG - Raymond van Driel, eigenaar van Flex-driver B.V. en Flex-transport B.V., is een Scania-liefhebber in hart en nieren. Toch viel hij in september als een blok voor de nieuwe Volvo Performance Edition. Of zijn Volvo-relatie langdurig wordt weet nog niemand, maar de eerste indruk is in ieder geval onwaarschijnlijk goed.
Flex-transport B.V. is in september 2015 opgericht door Raymond van Driel, als verlengstuk van zijn bestaande bedrijf Flex-driver B.V. Nadat meerdere opdrachtgevers hem de vraag hadden gesteld of hij naast chauffeurs ook trucks kon leveren, ging Raymond overstag.
"Flex-driver B.V. is een uitzendorganisatie van beroepschauffeurs. Begin 2015 werden wij echter benaderd door een van onze opdrachtgevers of wij ook auto’s in konden zetten. Dat vonden wij helemaal geen gek idee. De planning was aanvankelijk om in oktober 2015 met de business te starten, maar het proces liep zo vlug dat wij in september twee auto’s voor de deur hadden staan en konden beginnen met Flex-transport B.V. De opdrachtgevers waar we eerder alleen onze chauffeurs aan leverden, maken nu ook gebruik van onze trucks. Dat geeft ons een stukje continuïteit in de branche."
Bijzonder exemplaar
En die trucks, dat is waar het met name om draait. Want hoewel Raymond een Scania-hart heeft, werd hij toch op slag verliefd op de Volvo Performance Edition.
"De eerste keuze viel ook inderdaad op Scania; dat was de eerste auto die we kochten. Er moest echter ook een tweede auto komen en toen heb ik besloten om ook alle andere merken langs te laten komen; iedereen kreeg zijn kans. Toen ik op een gegeven moment de Volvo Performance Edition bij Van Dijk Trucks op de beurs in Gorinchem zag staan, vond ik het toch wel een heel bijzonder exemplaar. Daar kwam nog eens bij dat ik een speciale band heb met een van de verkopers bij Van Dijk Culemborg. Dat tezamen heeft ervoor gezorgd dat er nu een schitterende Volvo met onze naam erop rondrijdt."
De Volvo Performance Edition is niet zomaar een truck. Eigenlijk is het de beste in zijn soort. Met de I-Shift Dual Clutch versnellingsbak, het volledig luchtgeveerde chassis en het exclusieve interieur is de Performance Edition de perfecte combinatie van topprestaties en chauffeurscomfort. Een hele mond vol en Raymond kan het alleen maar beamen.
"Het werk dat wij doen met onze vaste trucks, dat is eigenlijk gekkenwerk. Als je de kilometerstanden van sommige auto’s ziet, dan denk je: dit is onmogelijk. Maar we doen het toch. Dat betekent wel dat wij daar iets tegenover moeten stellen voor onze chauffeurs. Een dikke truck verzacht in die zin een hoop. Daarnaast geldt dat wij met ons transportbedrijf dezelfde kwaliteit uit willen stralen als met ons uitzendbureau. Dan kun je niet met een lullige wagen aankomen. Voor onze naam is het bovendien heel goed, want de Performance Edition is een auto waar simpelweg veel over gepraat wordt."
Goede investering
Raymond neemt dus geen risico en schaft de meest exclusieve Volvo van dit moment aan. En dat was zeker niet zonder reden. Want naast het feit dat hij zijn chauffeurs een plezier doet met deze auto, is het ook voor de toekomst een goede investering.
"We hebben er bewust voor gekozen om de opvallende kleurstelling te behouden. Voor mij persoonlijk is het allemaal iets te opzichtig, maar deze uitvoering is een limited edition. Zo’n speciale truck is zeer gewild. Het is nu al een hebbeding, maar dat wordt straks alleen nog maar gekker. Ik weet dus zeker dat ik de truck over een paar jaar, ongeacht de kilometerstand, nog heel goed kan verkopen."
Goed om te weten, hoor ik u denken. Maar is het niet nog veel interessanter om erachter te komen hoe zo’n Volvo Performance Edition nu eigenlijk rijdt?
Ervaringsdeskundige Raymond vertelt: "De eerste rit doe ik altijd zelf. Dat klinkt arrogant, maar ik wil de nieuwigheid van de auto gewoon zelf ervaren. Dat doe ik trouwens ook als het om het werk gaat. We rijden van asfalt tot aan stukgoed, maar alles wat de jongens en dames moeten doen, hebben wij, mijn partner en ik, al uitgeprobeerd. Op die manier kunnen wij altijd over eventuele problematiek meepraten. En dat is dus ook zo met een nieuwe auto. Ik zorg ervoor dat de desbetreffende chauffeur en ikzelf volledig uitgelegd krijgen hoe de truck in elkaar steekt, zodat wij samen alle ins en outs kennen. Mocht er dan een keer een andere chauffeur met de auto weg moeten, dan kunnen wij hem of haar alles vertellen."
Unieke ervaring
Dat unieke gevoel merkte Van Driel ook bij Van Dijk Culemborg. De informele sfeer en de toegankelijkheid van de mensen spreken hem enorm aan. "Ik draag best wel eens een stropdas, maar negentig procent van de tijd loop ik gewoon op mijn klompen. Dan ziet niemand het verschil tussen mij en een chauffeur en dat wil ik graag zo houden. Met die klompen aan kan ik bij Van Dijk zo naar binnen lopen. Er heerst een ‘doe maar gewoon-mentaliteit’ en dat waardeer ik.
Ondanks dat ik een Scania-hart heb, vind ik de sfeer bij Van Dijk Trucks ontzettend prettig. Bij Scania koop je een truck in je pak en bij Van Dijk kom je op je klompen voor een bak koffie. Het is laagdrempelig en vriendschappelijk en daar hou ik van. Ik weet nog niet op welke manier ik mijn wagenpark uit ga breiden, maar mijn ervaringen met Van Dijk en de Volvo Performance Edition hebben mij ontzettend verrast."