Clicky


Grondwerken Lemmens kiest voor Volvo Dynamic Steering

Grondwerken Lemmens kiest voor Volvo Dynamic Steering
10-02-2016 09:45 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

WAKKERZEEL(B) - Tot voor kort gebruikte Dieter Lemmens voor zijn grond- en afbraakwerken een tractor. Nu de wet is gewijzigd en tractoren enkel voor landbouwactiviteiten mogen gebruikt worden, heeft hij zijn eerste vrachtwagen aangekocht. Het werd een Volvo Trucks FMX 500 met Volvo Dynamic Steering (VDS).

Dieter Lemmens startte zijn bedrijf Grondwerken Lemmens acht jaar geleden in het Belgische Wakkerzeel (Haacht). Naast grond- en afbraakwerken is hij actief in tuinaanleg, het kappen van bomen, en meer. "Ik heb hiervoor altijd een tractor gebruikt. Maar de wetgeving is onlangs veranderd, waardoor dit veel minder interessant is geworden. Ook kreeg ik steeds meer opdrachten verder van Haacht: voor die verplaatsingen is een tractor minder handig."

Hij besloot dan ook een ‘volwaardige' vrachtwagen te kopen. Op aanraden van Gerry Pardon van Volvo Truck Center Kampenhout koos hij voor een containerhaakwagen op basis van een Volvo FMX van 500 pk, met I-shift versnellingsbak, tridem assenstel en Volvo Dynamic Steering (VDS). De vrachtwagen is onlangs geleverd.

Volvo Dynamic Steering

De nieuwe Volvo FMX is gebouwd voor de zwaarste werkomstandigheden, maar dankzij het revolutionaire stuursysteem VDS rijdt hij zacht en is hij optimaal manoeuvreerbaar. Het systeem werkt via een nauwkeurig aangestuurde elektromotor, die boven op de hydraulische stuurinrichting is gemonteerd.

Het VDS-stuursysteem heeft vier belangrijke voordelen: het sturen bij lage snelheden vraagt minder inspanning; het vermindert het effect van oneffenheden in de weg, zoals hobbels en kuilen; het helpt het stuursysteem om het midden aan te houden, ook bij achteruitrijden; en bij hoge snelheden wordt de koersstabiliteit verbeterd zodat de chauffeur niet hoeft bij te sturen.

Dat VDS een nauwkeurig stuurcontrole levert in elke situatie, heeft Dieter Lemmens snel ondervonden. "Het verschil is duidelijk voelbaar. Wanneer ik met de auto rij, merk ik dat mijn FMX veel beter en aangenamer stuurt," zegt hij enthousiast.

Slaapcabine

De Volvo FMX van Grondwerken Lemmens is uitgerust met een slaapcabine. Dit lijkt een eigenaardige keuze voor een truck die enkel ingezet wordt op korte afstanden , maar Dieter Lemmens koos er bewust voor.

"Voor een goede gewichtsverdeling moest de chassis een zekere lengte hebben, waardoor een open ruimte ontstond tussen de cabine en de opbouw. Ik heb dan ook het nuttige aan het praktische gekoppeld en voor een slaapcabine gekozen om die ruimte te vullen. Voor mijn werk heb ik allerlei apparatuur nodig, zoals een dure laser. Ik kan die gemakkelijk en vooral veilig opbergen op de slaapbank," aldus Dieter Lemmens.