Clicky


Boos Transavia personeel overhandigt petitie en ‘the unhappy employee award’ aan directie

Boos Transavia personeel overhandigt petitie en ‘the unhappy employee award’ aan directie
14-01-2016 13:57 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Het grondpersoneel van Transavia is het zat. Na vele productiviteitsverbeteringen en al sinds 2013 op de nullijn te zijn gezet, krijgt het personeel weer te maken met een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. En als klap op de vuurpijl is, ondanks de verbeterde resultaten en vooruitzichten voor Transavia, een nieuwe reorganisatie aangekondigd.

Tijdens een ludieke actie overhandigt vrijdagmiddag een groep boze werknemers ‘the unhappy employee award’ aan de directie van Transavia. Als tegenhanger van de ‘happy employee award’ die Transavia altijd zelf uitreikt. Ook bieden ze een petitie aan tegen de verslechteringen, die inmiddels door ruim 300 collega’s is ondertekend. Veel andere collega’s steunen het protest, maar durven uit angst niet zelf te ondertekenen.

Nieuwe cao met alleen maar verslechteringen

Afgelopen november kwam Transavia een cao overeen met de vakbonden CNV, de Unie en de categorale NVLT. FNV Luchtvaart, dat de meeste leden vertegenwoordigt, stemde niet in. Zakaria Boufangacha, cao-onderhandelaar namens FNV Luchtvaart: "De cao kan nauwelijks op draagvlak rekenen en biedt alleen verslechteringen: zo worden structureel zes atv-dagen afgepakt zonder enige compensatie. Het personeel heeft de laatste jaren al fors bijgedragen, waardoor de productiviteit en daarmee de werkdruk enorm is gestegen. Maar hierdoor gaat het wel stukken beter met Transavia. Voor de komende jaren is weer winst voorspeld. Kortom, structurele verslechteringen zijn helemaal niet nodig."

"Het zou veel logischer en rechtvaardiger zijn als de directie eerst de effecten van de reorganisatie afwacht en verder gaat met het gezonder maken van het bedrijf voor er structurele offers van ons worden gevraagd", zegt Wil, al  jaren werkzaam als operationele medewerker bij Transavia. "We krijgen geen enkele waardering voor onze inzet’, vandaar dat we de ‘unhappy employee award’ overhandigen."