Clicky


Snelle oplossing Calais blijft uit: transportorganisaties sturen slechts brandbrief

Snelle oplossing Calais blijft uit: transportorganisaties sturen slechts brandbrief
18-12-2015 09:53 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Donderdag 17 december 2015 gaat in Calais de boeken in als de drukste, maar ook de meest chaotische dag ooit. Nog nooit eerder werden op een dag 7.000 vrachtwagens door de Kanaaltunnel van en naar Groot-Brittannië gereden. Dit alles ging gepaard met de grootste overlast van migranten voor het wegverkeer tot nog toe. "Dit alles op de dag dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) de krachten bundelde met EuroTunnel en andere West-Europese transportorganisaties", aldus TLN.

"Doel van het overleg was meer veiligheid en een betere doorstroming op de toegangswegen naar de haven en spoorterminal. Aanwezige partijen hebben afgesproken om het TLN concept Fast Lane verder uit te werken en om samen te acteren naar de overheden in hun strijd voor meer veiligheid voor transport in Calais", meldt TLN vrijdag in een persbericht.

Een snelle oplossing van de actuele problemen lijkt dus nog ver weg.

Gecoördineerde oproep voor veiligheid

"De overlast in Calais is één van de concrete en zichtbare uitwassen van het Europese vluchtelingenprobleem. De inzet van transportorganisaties is gericht op het terugdringen van lokale overlast door migranten. Hoe moeizaam ook, door vele beveiligingsprocedures en, maatregelen in de transportsector en forse investeringen van EuroTunnel op de terminal, zijn files van vrachtverkeer op de snelwegen aanzienlijk korter en krijgen migranten steeds minder kansen om aan boord van auto’s te komen."

"Op de terminal zorgt zo’n 24 kilometer hekwerk ervoor dat migranten er nauwelijks in slagen op de terminal op te komen. Dat zorgt voor frustratie bij migranten, waardoor het aantal gewelddadige incidenten de toegangswegen toeneemt. TLN heeft donderdagmiddag met haar zusterorganisaties, de koepelorganisatie IRU en EuroTunnel overeenstemming bereikt over een gecoördineerde actie. Er gaat een gezamenlijke brandbrief naar alle betrokken overheden in de diverse landen over de acute economische schade die dit probleem in Europa veroorzaakt en een urgente oproep voor meer veiligheid op de toegangswegen naar de terminal", aldus TLN.

Fast lane verder uitgewerkt

Vorige maand heeft TLN het concept Fast lane geïntroduceerd. De gisteren aanwezige organisaties ondersteunen het idee om de doorstroming te verbeteren door een snellere afhandeling van geaccrediteerde bedrijven op de terminal. "Dit vermindert de mogelijkheden voor migranten om een vrachtauto binnen te dringen. TLN zal de komende periode de verantwoordelijke organisaties ondersteunen bij het uitwerken van het concept."

Migranten moeten weg

Transport Online vroeg afgelopen week betrokken chauffeurs hun mening te geven over de situatie in Calais waar zij wekelijks, zo niet dagelijks, aan blootgesteld worden. Daar kwam een duidelijke conclusie uit: de migranten moet weg uit Calais. 'De Jungle' moet ontruimd worden. Chauffeurs vrezen dat er doden gaan vallen door de extreme agressie onder de migranten wanneer er niet snel ingegrepen wordt. Chauffeurs worden bedreigd met hamers en andere projectielen en worden dagelijks blootgesteld aan extreme vormen van geweld terwijl zij gewoon hun werk proberen uit te voeren.

Een greep uit alle reacties van chauffeurs leest u hier!