Clicky


Chauffeurs: kwestie van tijd dat situatie in Calais ernstig escaleert

Chauffeurs: kwestie van tijd dat situatie in Calais ernstig escaleert [+foto's]
17-12-2015 19:45 | Transport | auteur Redactie [FE]

ZWAAGWESTEINDE - Woensdag en donderdag escaleerde het opnieuw in Calais. Honderden migranten probeerden in vrachtwagens te komen om zo naar Groot-Brittannië te komen. Toen de Franse politie ingreep werden de migranten agressief en bekogelde de politie en de passerende vrachtwagens met projectielen. Hierbij raakten twee agenten gewond.

Vandaag, donderdag 17 december, is werkgeversorganisatie TLN opnieuw afgereisd naar Calais om opnieuw overleg te hebben met de Eurotunnel over een constructieve oplossing. Op dit moment is nog niet bekend of er vandaag concrete afspraken zijn gemaakt.

De redactie van Transport Online heeft gisteren, woensdag 16 december, via de website en sociale media gevraagd wat volgens de chauffeurs en transportondernemers een goede oplossing zou zijn om dit probleem op te lossen. Dat hebben we geweten! We ontvingen ontzettend veel reacties. Uit de reacties die wij kregen valt helaas slechts één conclusie te trekken: het is geen kwestie meer of de situatie in Calais escaleert maar wanneer...

Hieronder plaatsen wij een selectie uit de vele reacties.

Betere doorstroming en afscherming

Marty Hirst, al veertien jaar chauffeur naar Groot-Brittannië, is van mening dat de oplossing vrij simpel is maar dat het geld kost. Volgens hem zit de bottleneck met name in de infrastructuur en de controles, met name door de Britse douane.

"Wat mij betreft hebben Eurotunnel en de haven van Calais momenteel voldoende gedaan en geïnvesteerd in hun infrastructuur en het beveiligen van hun terreinen. De Franse en Britse overheden hebben daarentegen geheel niets gedaan aan hún infrastructuur. Als de Britten zulke strenge controles willen blijven uitvoeren zullen ze flink moeten investeren in het af kunnen handelen van veel meer vracht in een veel vlotter tempo. Als we beter door zouden kunnen stromen naar de treinen, en de treinen allemaal volgeladen de tunnel ingingen, was er niets aan de hand", aldus Marty.

"Buiten, op de toegangssnelwegen, moet het beter beveiligd worden tegen indringers. De nieuwe witte hekwerken die ze hebben geplaatst werken goed, maar moeten verder uit de directe omgeving van de ingangen worden uitgebreid. Momenteel is er direct naast het kamp "de Jungle" waar vandaag de dag zesduizend illegalen bivakkeren. Er is totaal geen hekwerk tussen het kamp en de snelweg. Dat hekwerk begint pas 100m verderop. Ze kunnen er zó naartoe lopen.", gaat hij verder.

"Toegang tot de boten en/of treinen is nu vrijwel onmogelijk gemaakt. Als toegang tot de vrachtwagens die zich eventueel stilstaand op de snelweg bevinden ook afgesloten zou worden hadden ze daar geen reden meer om te verblijven. Dagen zo niet wekenlang door een hek kijken hoe vrachtwagens met 80km/u voorbijrazen zal vrij snel leiden tot hun vertrek uit dat gebied. Ze zullen er geen reden meer hebben om zich daar te bevinden", besluit Marty Hirst.

'Eerst moet er een dode vallen'

Wat in veel reacties terug te lezen is, is dat veel chauffeurs er van overtuigd zijn dat de vraag niet is of er een dode gaat vallen maar wanneer.

Zo zegt Kurt L'Ecluse, een Belgische vrachtwagenchauffeur: "Zoals veel chauffeurs heb ook ik het gevoel dat er pas echt iets aan gedaan gaat worden, als er een dode valt. Wat wellicht kan helpen is een mentaliteitsverandering bij de politie in Calais. Zo zouden ze de illegalen die inbreken in de vrachtwagens moeten beschouwen als criminelen, en ze zo ook moeten behandelen. En illegale criminelen horen niet thuis in Europa. Dus terug naar het thuisland."

Hij vervolgt: "Persoonlijk heb ik niets tegen illegalen die de procedures volgen, en zich houden aan onze regels. Maar voor mensen die zich gedragen als radicalen heb ik geen respect. En ik moet dinsdag zelf weer naar Engeland. Ik vraag mij nu al af wat ik allemaal ga zien en hoe lang het gaat duren."

Ook Arnold Apeldoorn, chauffeur bij Van Duijn Transport uit de Lier heeft de angst dat het wel eens goed mis zou kunnen gaan: "Hier moet heel snel wat gebeuren voor dat er een chauffeur dood gaat. De illegalen moeten daar gewoon weg en wel zo snel mogelijk!"

Geert Marquenie is het met de vorige chauffeurs eens. Hij verwoord in zijn reactie dat er oproerkraaiers tussen de echte vluchtelingen zitten. Hij vertelt dat hij al vijftien jaar wekelijks als chauffeur naar Groot-Brittannië rijdt en het vluchtelingenprobleem in Calais heeft zien groeien tot wat het nu is. "Destijds had je nog sympathie voor die lui maar nu verieken de hooligans het voor de rest. Ik snap best dat sommigen met de beste bedoelingen naar de overkant willen komen maar waarom daarbij vrachtwagens beschadigen, ruiten ingooien en chauffeurs bedreigen? De spanning is er te snijden en ik wacht nog altijd bang af tot de dag komt dat een opgenaaide chauffeur de controle over zichzelf verliest en domme dingen gaat doen. Moeten wij nu gaan wijken voor dit soort gespuis, nee toch?!"

Weigeren nog via Calais naar Groot-Brittannië te rijden

Onder chauffeurs gaan ook steeds meer geluiden op om te weigeren nog langer naar Calais te rijden. Zo zegt Ton Straver: "Transporteurs moeten hun mensen niet aan die risico's blootstellen. Als er geen vracht meer naar Calais, en daarmee ook niets naar Engeland, worden mensen die het afdoen als "het zijn maar chauffers" misschien voor de eeuwwisseling wakker."

De vraag is echter; mag je een ritje naar Calais weigeren? Wij legden deze vraag voor aan een advocaat die gespecialiseerd is in transportrecht en die is van mening dat je niet 'zomaar' kan weigeren om naar Calais te rijden in opdracht van de baas. Doe je dit wel dan kan dit als werkweigering worden gezien en kun je zelfs ontslagen worden. Pas als er bijvoorbeeld een negatief reisadvies voor Calais zou worden afgegeven, iets waar Europarlementariër Paul Ulenbelt al meerdere keren, tevergeefs, om verzocht heeft, dan kan een baas je niet verplichten naar Calais af te reizen.

Ontruimen

De meeste chauffeurs zijn het erover eens; 'de Jungle' moet ontruimd worden. De vluchtelingen moeten daar weg. René van Zanen zegt in een reactie: "Zoals anderen ook melden; het gehele kamp opdoeken. Geen mogelijkheid meer geven tot. Maar wat zijn ze op het ogenblik aan het doen? Het kamp aan het opleuken met betere voorzieningen, waterpunten, toilet en er komen ook wooncontainers aldus het Franse nieuws. Dus we zijn er voorlopig niet vanaf."

Hij vervolgt: "Frankrijk moet zijn verantwoordelijkheid nemen, illegalen terugsturen of opnemen in asielprocedure. Al die hekjes en paar agentjes helpen tot nu toe niet, die krijgen ook keien op der kop. Op zijn Zeeuws gezegd; elke rit ister 1 biet zweet in je klauwn en knikkende knieën (vrij vertaald: elke rit is er één met zweet in je handen en knikkende knieën., red)

Frustratie

Uit alle reacties die wij ontvingen blijkt bij het overgrote merendeel van de chauffeurs een groot brok frustratie te leven. Veel reacties zijn uit pure emotie geschreven en bevatten ernstige doodsbedreigingen richting de migranten. Maar deze reacties geven wel weer hoe grimmig de sfeer in Calais op dit moment is, wat er zich afspeelt in de hoofden van de vrachtwagenchauffeurs die wekelijks, zo niet dagelijks, bloot worden gesteld aan deze extreme vormen van agressie tegen hen en hoe dichtbij een escalatie is.