Clicky


Nederlandse rederij Anthony Veder neemt voortouw op LNG-gebied

Nederlandse rederij Anthony Veder neemt voortouw op LNG-gebied
14-12-2015 19:06 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Het transport van petrochemische gassen geldt nog steeds als de 'bread and butter' van Anthony Veder. Daarnaast is het bedrijf koploper in de markt wat betreft kosteneffectieve en energiebesparende oplossingen voor small- en mid size LNG-transport, wat blijkt uit een greep uit de ontwikkelingen van dit jaar.

Begin 2015 sloten Anthony Veder en Sirius Rederi een joint venture voor de bouw van een LNG-bunkerschip. Het schip met een bunkercapaciteit van 5.800 kubieke meter wordt gebouwd door Scheepswerf Royal Bodewes met toeleverancier Wärtsilä. De opdracht kwam tot stand op basis van een lange termijncharter van Skangas, een grote speler in de Scandinavische en Finse LNG-markten.

Bunkerfaciliteit

In het tweede kwartaal van 2015 bunkerden de in 2014 in de vaart genomen schepen Coral Star en Coral Sticho voor het eerst LNG bij een tijdelijke bunkerfaciliteit in Teesside, in afwachting van de ingebruikname van de permanente bunkerfaciliteit in het vierde kwartaal dit jaar. Deze twee tankers, de eerste ethyleentankers ter wereld die LNG als brandstof gebruiken, zullen ethyleen gaan transporteren van de locatie van SABIC’s Wilton on Teesside naar productiefabrieken in Noord West Europa en Scandinavië.

Contract

En ‘last but not least’ tekenden Gasum en Anthony Veder een contract voor een lange termijn time charter voor een nieuwe ICE Class 1A Super LNG carrier. Het 18.000 kubieke meter schip gaat na oplevering eind 2017 LNG vervoeren naar twee nieuw te bouwen LNG-terminals bij Tahkoluoto in Porir en Röyttä in Tornio in Finland.

Om in wintertijd in het Baltische zeegebied te kunnen varen zal het schip de hoogste ijsklasse (1A Super) en COLD notatie hebben. Met haar dual fuel motor kan dit schip niet alleen varen op stookolie, maar ook het LNG boil-off gas gebruiken als brandstof voor haar hoofd- en hulpmotoren. Dit wordt het vijfde small scale LNG schip voor Anthony Veder in Noord Europa en het zevende schip van de rederij dat vaart met LNG als brandstof.