Clicky


EVO: 'Gemeentelijke routes voor gevaarlijke stoffen uit de tijd

EVO: 'Gemeentelijke routes voor gevaarlijke stoffen uit de tijd
07-12-2015 17:09 | Gevaarlijke Stoffen | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Steeds meer gemeenten stappen af van hun aparte routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen af omdat deze onnodig ingewikkeld zijn en daardoor de veiligheid niet verbeteren. Dit constateert verladersorganisatie EVO na een inventarisatie onder gemeenten.

Hoewel EVO deze trend een stap in de goede richting noemt, wil de organisatie dat de Tweede Kamer de gemeentelijke doolhoven aan routes helemaal wegneemt door landelijk één regel te handhaven: dat bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren de bebouwde kom mijden.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, concludeert dat gemeenten die zelf beslissen op welke wegen gevaarlijke stoffen wel en niet mogen rijden het voor bedrijven onnodig ingewikkeld maken en daardoor de veiligheid niet verbeteren.

Gemeenten

Om de veiligheid te verbeteren, stapten de afgelopen jaren al veel gemeenten van hun aparte routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen af. Zo noemde Maastricht dergelijke aparte routes eerder dit jaar ‘sterk verouderd’ en schafte deze daarom af. Volgens de gemeente ondervangen navigatiesystemen deze verouderde regels.

In 2013 stapte de Noord-Hollandse gemeente Heiloo al van de aparte routes af ‘om Heiloo veiliger te maken’. Wassenaar deed in 2012 hetzelfde nadat uit een veiligheidsadvies bleek dat ‘de bestaande routes binnen Wassenaar niet bijdragen aan de veiligheid van het vervoer vergeleken met het niet hebben van de routering.’ Bijna de helft van alle Nederlandse gemeentes houdt desondanks nog steeds vast aan special aangewezen wegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Bedrijven

Gevaarlijke stoffen zijn essentiële ingrediënten voor alledaagse gebruiksvoorwerpen. Van tablets en verf tot aan schoonmaakmiddelen en speelgoed. Maar ook voor producten die letterlijk van levensbelang zijn, zoals medicijnen en zuiver water. Bedrijven die deze stoffen vervoeren, staan volgens EVO in veel gemeenten voor één grote puzzel omdat onduidelijk is via welke route bedrijven de gevaarlijke stoffen moeten vervoeren.

Bedrijven die zuurstof voor ziekenhuizen of gas voor loodgieters, schilders en dakdekkers produceren, lopen daardoor flinke vertragingen op. De Tweede Kamer debatteert morgen over de routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens een debat over verkeersveiligheid.