Clicky


Actie tegen hoge servicekosten OV-chipkaart

Actie tegen hoge servicekosten OV-chipkaart
28-11-2015 20:21 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

HILVERSUM - Rover en de Consumentenbond starten een actie om de servicekosten van de OV-chipkaart omlaag te krijgen. Dat maakten de organisaties vanavond bekend in het tv-programma Kassa.

De consumentenorganisaties willen dat de chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Ook moeten reizigers voortaan kosteloos en eenvoudiger hun saldo kunnen terugvragen aan de balie. Uit onderzoek van de consumentenorganisaties blijkt dat de Nederlandse OV-chipkaart duur is in vergelijking met de andere OV-chipkaarten in Europa.

Gratis vervangen chipkaart

Met een levensduur van vijf jaar steekt de Nederlandse OV-chipkaart mager af tegen vergelijkbare kaarten elders in Europa. Veel Europese OV-chipkaarten zijn onbeperkt geldig en bovendien goedkoper in aanschaf. In landen waar de chipkaart een kortere levensduur heeft, zoals België en Denemarken, wordt de kaart gratis vervangen. Nederlandse reizigers klagen regelmatig dat zij onaangenaam verrast zijn door het verlopen van de kaart, waarna zij opnieuw voor € 7,50 een kaart moeten aanschaffen.

Bovendien willen de consumentenorganisaties dat een (onzichtbaar) defecte chipkaart gratis wordt vervangen. Nederland is het enige Europese land waar reizigers hiervoor moeten betalen, ook nog eens een hoger bedrag (€ 11) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Saldo terug aan de balie

Rover en de Consumentenbond willen ook dat reizigers voortaan kosteloos en eenvoudig hun saldo terug kunnen vragen aan de balie. Nu moet hiervoor € 2,50 betaald worden. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Belachelijk, het geld is gewoon van de reiziger. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen.”

Kassa voor de vervoerders

Rover riep eerder dit jaar reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen vanwege het ‘gedoe’ of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om een verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Hieraan werd tot nu toe door ruim 50 reizigers gehoor gegeven. “Reizigers weten vaak niet hoeveel restsaldo op de verlopen chipkaart staat, maar op de aan ons gestuurde kaarten is dit gemiddeld € 8,15”, aldus Rover-directeur Ineke van der Werf. “Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders  en TLS. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden.”

Actie

Een veel gehoord verweer van de vervoerders is dat slechts een kleine groep reizigers ontevreden is. De consumentenorganisaties betwijfelen dat, gezien het aantal klachten dat zij ontvangen, en roepen reizigers op een steunbetuiging aan de actie achter te laten op de website van de Consumentenbond.