Clicky


Nieuwe DAF XF voor Van Velsen B.V.

Nieuwe DAF XF voor Van Velsen B.V.
25-11-2015 16:07 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BODEGRAVEN - Reflectielijnen Van Velsen B.V. is marktleider in Nederland waar het gaat om het aanbrengen van markeringen op wegen, parkeerplaatsen, stations en zelfs vliegvelden. Voor dit werk wordt sinds kort een nieuwe DAF XF 440 FAN ‘Silent’ ingezet. Met deze Euro 6 DAF wordt het werk aan de weg voortaan wel heel stil en schoon.

Reflectielijnen Van Velsen B.V. is gevestigd in Bodegraven. Met vestigingen in Drunen, Emmen en Sneek beschikt het bedrijf over een landelijk netwerk van waaruit de 35 ploegen dagelijks hun werk uitvoeren. In totaal beschikt Van Velsen over negen zogenaamde ‘Thermoplast sets.’ Dat zijn combinaties van bakwagens met aanhangwagens met daarin een complete werkset voor het aanbrengen van de belijning.

De aanhangwagen herbergt de machine waarmee de belijning wordt aangebracht terwijl in de motorwagen het product wordt aangemaakt. In de laadruimte staat een grote menginstallatie waarin het thermoplast materiaal wordt heet gestookt en gemengd.

De grondstoffen worden op pallets meegenomen in de laadruimte. Door middel van een hydraulische lift worden de pallets op een ideale werkhoogte gebracht. Hierdoor kunnen de mengketels op arbo-vriendelijke wijze worden gevuld.

Hydropomp

De nieuwe DAF XF 440 is de tweede DAF truck in de Van Velsen vloot maar het is de eerste waarbij de truckmotor de aggregaten onder de laadruimte vervangt. De heer Verdel, directeur van Van Velsen: "Tot nu toe zorgde een afzonderlijke dieselmotor onder de laadruimte voor de elektrische energie die nodig is voor de aandrijving van de roerwerken in de mengketels. Dat was echter niet meer van deze tijd."

"We rijden nu met een fluisterstille en schone Euro-6 truck naar het werk. Dan wil je vervolgens natuurlijk niet een luidruchtige en vervuilende dieselmotor opstarten. Vandaar dat we samen met DAF dealer Sent Waninge en de leverancier van de installatie naar een alternatief gezocht hebben. De Paccar MX11 krachtbron drijft door middel van de PTO nu direct de hydropomp aan met een vermogen van 20 kW. Deze hydropomp drijft op zijn beurt de menginstallaties aan, de lift in de laadvloer en een generator voor 220 volt."

Stil

Het verschil met de oude situatie is dankzij de Euro 6 motor niet alleen heel veel schoner, maar vooral ook veel stiller. De Paccar Euro-6 krachtbron doet zijn werk in alle stilte. In- en naast de laadruimte kan nu gewoon gecommuniceerd worden op normale toon, dat was in het verleden wel anders.

De drie koppige teams van Van Velsen zijn dan ook enthousiast over deze innovatie die het leven aan boord aangenamer maakt. Over het comfort van de DAF truck waren ze het toch al eens. De huidige DAF XF uit 2002 was altijd al de favoriete truck van de teams. De nieuwe XF 440 FAN is nog weer comfortabeler en stiller geworden. Bovendien is de truck wendbaarder door de FAN configuratie. De meesturende naloopas zorgt voor minder slijtage aan wegdek en banden en zorgt voor een kleinere draaicirkel. Dat is reuze handig in het werkvak.

De DAF XF 440 is uitgerust met de ruime Comfort Cab, de Paccar MX11 krachtbron met 440 pk en een handgeschakelde 12 versnellingsbak. Het 6x2 FAN chassis is voorzien van een negen tons vooras met het oog op de meng-installatie die voorin de laadbak gemonteerd is. De DAF truck werd geleverd door DAF Trucks dealer Sent Waninge in Hoogeveen.