Clicky


Transportsector profiteert van aantrekkende economie

Transportsector profiteert van aantrekkende economie
24-11-2015 13:02 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMERSFOORT - De bouw- en de retailsector laten gematigd solide tekenen van herstel zien. Naar verwachting zal de vraag in beide sectoren toenemen in het laatste kwartaal van 2015. Dat blijkt uit de sector- en risicoanalyse van kredietverzekeraar Euler Hermes.

De bouwproductie zal naar verwachting met 4,5 procent groeien in 2015 en 3,5 procent in 2016, met name gestuwd door de woningbouw. Ook de stijging in woningverkoop zet door: een stijging van ongeveer 30 procent op jaarbasis. Voor de retailsector was juni 2015 de sterkste maand sinds juli 2008, met een groei van 4,7 procent, vooral gestuwd door de food-retailsector. Winkels op het gebied van wooninrichting noteerden zelfs ‘double-digit’ groeicijfers.

Positieve vooruitzichten, maar nog geen structurele groei

Johan Geeroms, Senior Risk Manager van Euler Hermes Nederland: "De bouw- en non-foodretailsector zijn van alle sectoren het zwaarst getroffen door de crisis. In beide sectoren is vanwege de crisis nog overcapaciteit. Er heeft een natuurlijke selectie opgetreden, maar de positievere vooruitzichten moeten nog verder doorzetten om van een structurele opleving te kunnen spreken. Bij de non-food retailers gaat het zelfs om tien tot vijftien procent overcapaciteit. Dat zet de prijzen en de winstmarges onder enorme druk, vooral in de consumentenelektronica, kleding- en schoenenbranche. De groei zal voor veel non-food retailers nog steeds onvoldoende zijn om zwarte cijfers te schrijven. Hetzelfde geldt voor de bouw: de grote bouwondernemingen ondervinden aanhoudende druk op de marges. Vooral de infra staat nog onder zeer sterke druk."

Externe factoren drukken groei

De groei van beide sectoren staat onder druk door externe factoren. In de retail geldt dit vooral voor banken, die nog terughoudend zijn met het verstrekken van (aanvullende) financiering. De bouw staat onder druk van de overheid. Geeroms: ‘Zowel de centrale als lokale overheden hebben sterk geleden onder de financiële crisis zodat er minder ruimte voor beleid is. Dit vertaalt zich ook in een daling van het volume aan aanbestedingen. Daarnaast is bijvoorbeeld ook het tijdelijk verlaagde btw-tarief op arbeid niet verlengd. De bouw kampt bovendien met overcapaciteit. Het kost tijd voordat de vraag weer aansluit bij de capaciteit.’

Transportsector in de lift

De transportsector profiteert van de aantrekkende economie, het stijgende ondernemersvertrouwen en de lage olieprijs. Wat betreft de truckmarkt In Nederland worden er dit jaar 5% meer vrachtwagens verkocht dan in 2014. De afzet zal in 2015 uitkomen op ongeveer 10.500 trucks. Geeroms: "Resultaten laten een gemengd beeld zien: met name grotere bedrijven en kleine specialisten doen het goed. De nieuwe container terminal van Maasvlakte 2 is in het eerste kwartaal van 2015 in gebruik genomen, wat de sector een impuls heeft gegeven. Externe factoren vormen op dit moment de grootste belemmering voor groei in deze sector. Stakingen in Frankrijk en België en de problemen rond Calais hebben een negatieve invloed op de winstgevendheid. Concurrentie is groot in met name wegtransport door de Oost-Europese transporteur. De sector groeit dan ook vooral op volume. Tarieven staan al jaren onder druk."