Clicky


DAF CF rangeervoertuig voor Nap Transport Ede

DAF CF rangeervoertuig voor Nap Transport Ede
13-10-2015 12:01 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

EDE - Als innovatief, vooruitstrevend, beschikbaarheid en snelheid de leidende begrippen moeten zijn, mag je van DAF, Nap Transport, A30 Trucks en van
Van Tilburg-Bastianen T.T.S. verwachten dat zij komen met een unieke oplossing.

Gebruikmaken van standaard verkrijgbare componenten, en die zo te rangschikken en toe te passen op het door DAF perfect aangepaste CF chassis, levert dit een pneumatisch-hefsysteem op voor wissellaadbakken, dat veel sneller werkt dan welk hydraulisch-systeem dan ook. Hans Roelofsen, Sales Engineer bij Van Tilburg-Bastianen T.T.S., overhandigde de DAF CF aan Arjan Nap.

De DAF CF 290 FA 4x2 bakwagen met de 10,8 liter PACCAR MX-11 motor is een uitstekend voorbeeld hoe er door DAF wordt ingespeeld op de wensen van de klant. Naast het beroepsgoederen vervoer door Europa verzorgt Nap Transport ook de rangeeractiviteiten van wisselbakken, aanhangwagens en opleggers op het terrein van DPD in Veenendaal.

Innovatie en samenwerking tussen DAF, Van Tilburg Bastianen T.T.S., A30 Trucks en Nap Transport hebben geleid tot een uniek DAF rangeervoertuig.

Een gewenste nieuwe investering van Arjan Nap, met als uitgangspunten, de snelheid van het opnemen van wissellaadbakken, souplesse en comfort tijdens het rangeren, samen met lage reparatie en lage onderhoudskosten en een maximale inzetbaarheid heeft geleid tot een op klantniveau samengestelde DAF CF met specifieke eigenschappen als: luchtvering op voor- en achteras met maximale veerweg, een Allison automaat voor het rangeerwerk en een chassis lay-out en uitlaatsysteem afgestemd op de opbouw.

Het luchtveersysteem van de DAF in combinatie met de hefinrichting van het hefplateau maken dat de verschillende hoogtes van de wisselbakken die in gebruik zijn bij DPD ‘opgepakt’ en zonder het inklappen van de steunpoten verplaatst kunnen worden.

De snelheid van de pneumatische hefinrichting wordt verkregen door gebruik te maken van een extra compressor, grote ‘voorraad’ luchtketels en grote luchtbalgen. Het opnemen van wissellaadbakken verloopt hierdoor veel sneller dan met een hydraulische hefinrichting. Positionering en stabiliteit van het plateau tijdens het heffen en rijden vindt plaats door het speciaal ontwikkelde geleidesysteem wijze waarop het plateau op het chassis is bevestigd.