Clicky


Dagelijkse goederentrein tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland

Dagelijkse goederentrein tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland
31-08-2015 16:35 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Vanaf maandag 7 september 2015 is Rotterdam dagelijks over het spoor rechtstreeks verbonden met Zuid-Duitsland. De frequentie van de Rotterdam-Bayern Express gaat in beide richtingen omhoog van vier naar vijf vertrekken per week.

De frequentieverhoging maakt de gezamenlijke trein van European Gateway Services (EGS) en TX Logistik AG (TXL) een nog aantrekkelijker alternatief voor de traditionele route van en naar Beieren via de Noord-Duitse havens. Tal van (Duitse) ondernemingen hebben in de achterliggende periode aangegeven uit te zien naar een betrouwbare dagelijkse treinverbinding met Rotterdam.

Wij willen onze spoorproducten continu ontwikkelen, aldus Klaus Niemöhlmann, hoofd van TXL divisie Maritiem. "We hebben niet alleen de frequentie verhoogd, maar we hebben ook de capaciteit van de treinen vergroot. Sterker nog we zijn in staat om onze treinen in Rotterdam sneller en efficiënter te behandelen."

Mark van Andel, directeur EGS: "Met deze dagelijkse dienstregeling zorgen we ervoor dat Rotterdam nog beter bereikbaar is voor Zuid Duitse bedrijven. We zijn ervan overtuigd dat de dagelijkse Rotterdam-Beieren Express zeer concurrerend zal blijken te zijn en onze klanten echt toegevoegde waarde zal bieden."

Zowel maritieme als continentale lading

De Rotterdam-Bayern Express is zowel geschikt voor maritieme als voor continentale lading. De trein bedient in Rotterdam alle belangrijke containerterminals, zowel op de Maasvlakte als in het stadsgebied. In Zuid-Duitsland worden in Neurenberg de Tricon Container Terminal en in München de inlandterminal München Riem aangelopen.

Vanaf beide locaties bieden European Gateway Services en TX Logistik ook voor- en natransport. Lading die op dag een per trein uit Rotterdam vertrekt, staat op dag drie overal in Zuid-Duitsland en het noordwesten van Oostenrijk bij de klant voor de deur. In omgekeerde richting geldt een zelfde doorlooptijd voor de aansluiting met het deepsea-schip.

Tijdwinst en fiscaal voordeel

Groot voordeel van de route via Rotterdam is de tijdwinst. Veel deepsea-rederijen gebruiken Rotterdam in Europa als hun eerste en laatste aanloophaven. Naar en van Zuid-Duitsland creëert dit uiterst gunstige transittijden. Terwijl het deepsea-schip na Rotterdam naar de Noord-Duitse havens

vaart, is de container al op de Rotterdam-Bayern Express onderweg naar Zuid-Duitsland. Dit kan zo twee dagen tijd schelen. In de omgekeerde richting kan uitgaande lading vanuit Zuid-Duitsland juist later met de trein mee, om in Rotterdam toch de connectie met het deepsea-schip te maken. Een aanvullend voordeel van de route via Rotterdam is de mogelijkheid om bij import afdracht van BTW uit te stellen tot het moment van aflevering bij de klant. Bij de route via Noord-Duitsland moet BTW al direct bij de aankomst in de haven worden betaald en krijgt een bedrijf deze pas later terug.

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE