Clicky


Volvo FH 540 6x2 Globetrotter XL bakwagen voor Van Duijvenbode Transport

Volvo FH 540 6x2 Globetrotter XL bakwagen voor Van Duijvenbode Transport
22-07-2015 11:18 | Volvo | auteur Redactie [FE]

RIJNSBURG - VDT, gevestigd in Rijnsburg, nam onlangs zijn tweede eco-combi in gebruik, een Volvo FH 540 6x2 Globetrotter XL bakwagen met twee middenasaanhangers. Het bedrijf is gespecialiseerd in geconditioneerd gesloten transport: groenten, fruit, bloemen en planten. Core business is het vervoeren van fusten tussen diverse bloemenveilingen. De nieuwe Volvo FH bakwagen werd geleverd door Volvo Group Truck Center Rijnsburg.

De Volvo FH 540 6x2 is een unicum. Voorzien van alle denkbare veiligheidsopties, waaronder Forward Collision Warning met noodremfunctie, maar ook zaken als Volvo Dynamic Steering en Volvo Work Remote.

Cock van Duijvenbode, eigenaar: “Volvo Dynamic Steering is een echte innovatie. We zitten veel in het korte werk en dat betekent dat we veel moeten manoeuvreren. Dynamic Steering neemt je daarbij werk uit handen. Dynamic Steering corrigeert zijwind, aflopend wegdek en zorgt ervoor dat je superlicht kunt sturen. Het is echt een geweldige uitvinding. Dat geldt ook voor Work Remote. De hele combinatie is luchtgeveerd, met Work Remote kunnen we de bakwagen waterpas zetten. Juist bij een combinatie van deze lengte is dat een uitkomst, er zijn weinig docks echt geschikt voor een eco-combi, waarbij je kunt doorladen.”

Kruissnelheid

De bakwagen heeft een gestuurde naloopas en ook de middenas-aanhangers zijn gestuurd. De configuratie is geoptimaliseerd voor internationaal transport en eco-combi gebruik. Zodanig zelfs dat de combinatie binnen de vereiste draaicirkel blijft zoals deze gesteld zijn voor eco-combi’s in Duitsland. “Leeg weegt de combinatie 27 ton, het GVW is 60 ton. Juist in het zware transport is meer vermogen en vooral het koppel erg belangrijk. Het is dan economischer om met meer pk’s te rijden. Je kunt daardoor makkelijker en beter in het verkeer meekomen en de juiste kruissnelheid aanhouden.”

Nieuwe concepten

Cock van Duijvenbode begon zijn eenmanszaak in 2006 en is de eerste eenmanszaak in Nederland die een 2e Lean and Green Star heeft behaald. Dit is bereikt door onder andere de samenwerking met Flora Holland en Container Centralen waarbij een CO2-reductie van ruim 35% werd behaald in de periode van 2007 tot 2014.  

“Het is mijn drive en passie geweest ooit voor mijzelf te beginnen in het transport. Ik wil het beter doen, denken in nieuwe concepten en zaken ontwikkelen, die ervoor zorgen dat de beladingsgraad omhoog kan. Met de komst van de nieuwe truck zijn we nu met drie chauffeurs voor twee eco-combi’s. We rijden vrij continu en ik moet zeggen dat Volvo Group Truck Center daar goed mee omgaat. We proberen samen zo flexibel mogelijk om te gaan met het onderhoud, echt als het ons past.”

Hoge beladingsgraad

De nieuwe combinatie is 25,25 meter lang. Ten opzichte van de eerste eco-combi hebben we nog verder kunnen optimaliseren. De eco-combi kan in alle drie de verschillende compartimenten verwarmen/koelen en vriezen, er kunnen 35 veilingkarren, 68 CC-karren, 52 europallets en 42 blokpallets worden vervoerd. “Doelstelling was een zo hoog mogelijke beladingsgraad realiseren. En dat is gelukt, waar wij (met bepaalde fust- soorten) twee keer met een VDT eco-combi rijden, heb je vijf  conventionele trekker-oplegger combinaties nodig,” besluit Cock van Duijvenbode.