Clicky


Bedrijfsleven verheugd met 24/7 sluisbediening Brabantse kanalen

Bedrijfsleven verheugd met 24/7 sluisbediening Brabantse kanalen
21-07-2015 10:37 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN BOSCH - Er is nu 7 dagen per week 24-uurs bediening van de sluizen op de gehele Maasroute en op de hoofdvaarwegen van de Brabantse kanalen. Er is alleen geen bediening tijdens de kerstdagen en nieuwjaarsdag.

Het vervoerend en verladend bedrijfsleven in Zuid Nederland werden begin 2013 overdonderd door nieuws uit Den Haag.  “De minister verklaarde dat alle sluizen ’s nachts dicht zouden blijven vanwege bezuinigingen.

In Brabant werd een succesvol stimuleringsprogramma voor zowel de sterk groeiende containermarkt als de weer aantrekkende bulkmarkt bedreigd door versobering van de sluis- en brugbediening. MCA-Brabant sprong in de bres voor het in stand houden van (en zoals later bleek) zelfs een verbeterde bediening van bruggen en sluizen.

Overleg

Overleg volgde met de partners in de regio en uiteraard met de vertegenwoordigers van minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz. Ondertussen werd duidelijk dat de provincie Limburg een afspraak tot stand had gebracht, waarbij de provincie voor een periode van 10 jaar, ingaande 2014, een miljoen zou bijdragen zodat elke nacht de bediening van de sluizen van de Maas doorgang kon vinden.”

In Brabant zorgde de deal van Limburg voor de nodige bedenkingen. Waarom moest de regio nu financieel bij gaan dragen aan het in stand houden van de beschikbaarheid van Rijksinfrastructuur? MCA Brabant organiseerde dat 22 bedrijven ieder een eigen onderbouwing aanleverden, waarin duidelijk gemaakt werd dat het terugdraaien van het voorzieningenniveau niet acceptabel was. Helaas waren er signalen uit Den Haag dat de lobby voor het binnen boord houden van de Rijksmiddelen geen kans maakte.

Een lobby vanuit het bedrijfsleven heeft de provincie uiteindelijk doen besluiten om eieren voor haar geld te kiezen en toch zelf in de buidel te tasten. De (imago)schade voor het al ruim 20-jaar gevoerde beleid om vervoer over water te stimuleren zou te groot zijn. Tevens bestond zonder het behoud van de al verruimde bedieningstijden het gevaar van een negatieve Modal shift, waarbij vervoer over het water weer terug naar de weg zou gaan. Het wegennet in Brabant zou hierdoor nog zwaarder belast worden. De provincie Noord-Brabant heeft uiteindelijk voor een periode van 10 jaar 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de 24-uurs bediening.

Rijkswaterstaat Zuid-Nederland

De contacten tussen de waterwegbeheerder Rijkswaterstaat en het Brabants bedrijfsleven zijn al jaren lang prima. Regelmatig worden in het zogenaamde “verladersoverleg”  operationele en strategische vraagstukken besproken . Natuurlijk worden de bijeenkomsten ook gebruikt om te netwerken en schuiven regelmatig gemeenten aan.

Katalysator

De provincie Limburg fungeerde in deze als katalysator voor de huidige werkwijze die 24x7 bediening van de sluizen mogelijk maakt. Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, de provincie Brabant, MCA Brabant en het georganiseerd bedrijfsleven zorgden er samen voor dat dit uiteindelijk ook in Brabant mogelijk werd..

De medewerkers van Rijkswaterstaat die voor de planning en de uitvoering verantwoordelijk zijn, hebben binnen de begrotingsruimte rond de feestdagen zelfs nog wat extra bedieningstijd toe kunnen voegen. 

De economie in Brabant vaart er wel bij en een negatieve Modal shift is voorkomen.