Clicky


Problemen met rust- en rijtijden wegens staking Calais

Problemen met rust- en rijtijden wegens staking Calais
03-07-2015 10:08 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - De redactie van Transport Online ontvangt berichten van vrachtwagenchauffeurs die stil hebben gestaan bij Calais, Duinkerke en Dover, die in de problemen zijn gekomen met hun rust- en rijtijden. Vele chauffeurs hebben onder andere niet negen uren volledig stil kunnen staan met hun auto, maar hebben die rust steeds moeten onderbreken omdat ze weer een stukje konden opschuiven in de ellenlange files.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) adviseerde hierover eerder al dat chauffeurs het beste een print-out van hun tachograaf kunnen maken (of een aantekening achterop de schijf) en dit achterop noteren.

In richtsnoer 1 op de rij- en rusttijdenverordening, een pdf-bestand dat is te downloaden via de website van TLN, staat dat chauffeurs onder uitzonderlijke omstandigheden incidenteel af mogen wijken van de maximale rijtijden. TLN is van mening dat langer doorrijden vanwege vertraging door verstekelingen zo’n uitzonderlijke omstandigheid is.

De redactie van Transport Online wil daar als tip voor chauffeurs aan toevoegen sowieso zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen, zoals vrachtbrieven.

Minister Schultz vraagt Fransen om soepelheid

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz heeft bij de Franse autoriteiten aandacht gevraagd voor soepelheid voor wat betreft de rij- en rusttijden en de verzorging van chauffeurs. Frankrijk reageerde daar positief op, liet de minister weten.

Pleiten voor tijdelijke ontheffing

Europarlementariër Dennis de Jong (SP) meldt bovendien dat in het gesprek dat hij en TLN volgende week dinsdag 7 juli met Eurocommissaris Bulc van Transport hebben, onder andere tijdelijke ontheffing van de rust- en rijtijden wordt bepleit.