Clicky


Halverwege: André Marijnissen staat vast op M20

Halverwege: André Marijnissen staat vast op M20 [+foto's]
01-07-2015 15:59 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - Deze week een bijzondere aflevering van Halverwege: we belden met André Marijnissen (40) uit Cadzand. Hij rijdt voor Velthoven Transport en staat al sinds vanochtend muurvast op de M20 richting Dover in Groot-Brittannië. De Britse politie houdt daar Operation Stack: de vele vrachtwagens die vanuit Dover naar Frankrijk willen, worden daar 'verzameld'

"Ik ben onderweg naar de trein, ik moet lossen in Laveren in Frankrijk. Maar ik sta hier vast. De politie heeft 6,5 uur geleden water uitgedeeld aan de andere kant van de weg, wij hebben toen ook om water gevraagd. De politie zei dat ze teruggingen naar Dover om meer water te halen, maar ik heb nog niemand met water gezien."



Passen en meten met eten en drinken

André heeft nog water en eten genoeg tot en met morgen, maar het is al wel passen en meten. "Ik denk dan: nu neem ik dat, dan heb ik straks dat nog… Dit moet niet te lang duren. Maar ik heb ook al gehoord van chauffeurs die helemaal geen eten en drinken bij zich hebben, die normaal gesproken in één dag heen en weer gaan met hun vracht. Moeten die maar verhongeren en uitdrogen?"

Eén brandstoftank voor diepvries én motor

Intussen is het ook nog eens 35 graden en kan André niet meer doen dan ‘heel veel zweten’. "Ik loop een beetje heen en weer. Er is hier een viaduct, daar is het iets koeler en er staat wat wind.” André heeft wel airco in zijn cabine, maar die krijg het niet meer koel. Bovendien kan de motor niet steeds aan staan. “Ik rijd met diepvriesvracht en ik heb maar één brandstoftank voor zowel de koeler als de motor van de vrachtwagen. De vracht moet -20 graden blijven, buiten is het 35 graden, dat is een verschil van 55 graden."

André vroeg hulp aan de politie maar kreeg die niet. "Ik heb gevraagd of ze mij naar een tankstation willen begeleiden zodat ik kan tanken. Ik heb gezegd daarna meteen weer m’n plekje in de rij zal innemen en zelfs wel achteraan wil sluiten. Maar ze willen niet meewerken."

Geen actuele informatie

Actuele informatie geeft de politie niet. De chauffeurs kunnen ook geen kant op om zelf ergens te informeren. "Je kunt niet even een paar kilometer gaan lopen of zo, ergens naartoe. En de vrachtwagen kan ook geen kant op. Toen we hier kwamen, heeft de politie aangegeven toe hoever je moest rijden. De auto’s staan zo dicht op elkaar dat ik er zelf nog maar net tussendoor kan."

Informatie over de actuele situatie krijgt André vooral van zijn vrouw en zijn werkgever. “En die halen zij ook van internet.”

Politie achter migrant aan

André vermaakt zich door wat rond te lopen en een praatje te maken met andere Nederlandse chauffeurs. "Vanochtend zag ik nog dat aan de andere kant van de weg de politie achter een migrant aan zat. Die is vast ergens uit een vrachtwagen gekomen."

Geen sanitaire voorzieningen

De politie benut de twee rijstroken die nog vrij zijn verder vooral door met grote snelheid langs de vrachtwagens en chauffeurs – die ook op de weg staan – te rijden. "Er is hier verder niks, ook geen sanitaire voorzieningen. Het is te gek voor woorden. Er is helemaal niets geregeld, niets. Zo ontzettend slecht dit."

André hoopt vandaag nog richting de terminal te komen, maar rekent nergens meer op. "Vanaf de terminal is het nog vijf à zes uren wachten. Ik reken erop dat ik vandaag niet meer aan de overkant komt. Als dat wel het geval is, heb ik heel veel geluk gehad."