Clicky


EBS bussen halen fikse brandstofbesparing Scania Driver Services

EBS bussen halen fikse brandstofbesparing Scania Driver Services [+foto]
01-07-2015 14:42 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

WATERLAND - In één jaar tijd een brandstofbesparing realiseren van 6,58%. Welk vervoersbedrijf wil dat nu niet? En toch is dat voor openbaarvervoerbedrijf EBS Public Transportation – opererend in de regio Waterland, ten noorden van Amsterdam -  niet het belangrijkste resultaat van Fleet Consultancy by Scania, onderdeel van Scania Driver Services. Tevreden passagiers en tevreden chauffeurs is doelstelling nummer één. 

EBS geeft aan dat het halen van deze doelstelling ook automatisch heeft geresulteerd in het lagere brandstofverbruik. Het intensieve programma van training en coaching van chauffeurs werpt door de gehele organisatie haar vruchten af. De nauwe samenwerking tussen EBS en Scania lag hieraan ten grondslag.

Chauffeurs niet allemaal enthousiast

Team Manager Jonneke Hiemcke legt uit dat de vierhonderd chauffeurs die aan het traject meedoen bij aanvang niet allemaal even enthousiast waren. “Eerst hebben we alle chauffeurs een training Het Nieuwe Rijden laten volgen. Daarna zijn we gestart met het project Fleet Consultancy (intern Comfortabel Rijden genoemd), veel van de chauffeurs zitten al tientallen jaren achter het stuur van een bus, dus hier en daar was er ‘enige’ scepsis."

"Na twee á drie maanden begon het echter goed te lopen. De draagkracht onder de chauffeurs werd groter en de eerste resultaten werden zichtbaar. In deze eerste fase werden EBS-chauffeurs gekoppeld aan Scania Driver Trainers om de basis van het Comfortabel rijden onder de knie te krijgen en de wettelijke punten voor code 95 te behalen.”

Comfortabel rijden

Fleet Consultancy by Scania monitort via het Fleet Management systeem van het voertuig het rijgedrag van de chauffeur. Het programma richt zich op een beperkt aantal parameters die de chauffeur zelf direct kan beïnvloeden. De focus ligt hierbij op stationair draaien, harde remmingen en uitrollen. Iedere chauffeur krijgt punten voor vorderingen die op deze onderdelen worden geboekt en kan zijn resultaten meten met zijn collega’s. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de verschillende buslijnen binnen het bedrijf. Een chauffeur op een R-net lijn wordt anders beoordeeld dan die op een Ontsluitende lijn.

Binnen EBS is Fleet Consultancy by Scania omgevormd tot het programma ‘Comfortabel Rijden’. Hiermee wordt comfortabel rijden voor zowel chauffeur als passagier bedoeld. In de praktijk hebben de gemeten parameters ook hun positieve uitwerking op het stressniveau van de chauffeur en de comfortbeleving van de passagier.

“Na de training volgde het coachingstraject,” vervolgt Jonneke. “Hiervoor hebben we intern twee coaches geworven. Ervaren chauffeurs die ook de vaardigheden hebben om anderen te motiveren. Mensen uit de praktijk die uitstekend door hebben onder welke omstandigheden een chauffeur op een bus werkt. De eerste periode hebben ook coaches vanuit Scania het programma ondersteund en nu hebben we twee keer per jaar een ‘train the trainer’ sessie. De ondersteuning vanuit Scania is gedurende het hele traject prima geweest.”

Maximaal uitrollen

Het EBS programma ‘Comfortabel Rijden’ wordt breed binnen de organisatie gedragen en draagt in belangrijke mate bij aan de klantenbarometer. Deze klantenbarometer toont direct hoe de klant het bedrijf beoordeelt en EBS neemt dit zeer serieus.

EBS CEO Wim Kurver heeft het programma omarmd nadat hij tijdens een bezoek aan de bedrijfsauto RAI 2012 een presentatie Fleet Consultancy by Scania had bijgewoond. “De primaire aandacht voor de chauffeur zonder hem of haar onder zware druk te zetten”, sprak hem hierbij aan.

"De chauffeur krijgt niet de opdracht ‘comfortabel te rijden’ of om ‘brandstof te besparen’. Dat is vaak te abstract, terwijl een opdracht om bijvoorbeeld ‘maximaal uit te rollen’ veel meer herkenbaar is en daardoor sneller wordt opgepakt. Hierdoor wordt sneller succes geboekt en dat leidt weer tot een grotere acceptatie. De theorie is eenvoudig, de praktijk vraagt een gedegen organisatie en commitment van het hele bedrijf."

De beide EBS praktijk coaches Richard en Leo vullen nog aan: “De belangrijkste winst is dat we van de chauffeurs steeds meer feedback krijgen als ‘ik pas het nu ook toe in mijn eigen auto’. Kijk dan is het geen trucje meer dat je doet, maar is het de nieuwe normale manier van rijden geworden."