Clicky


Van Ooijen Gouda zorgt voor terreinuitbreiding en wegverharding van Broekman Logistics

Van Ooijen Gouda zorgt voor terreinuitbreiding en wegverharding van Broekman Logistics
01-07-2015 10:09 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

GOUDA/ROTTERDAM - Aannemer Van Ooijen Gouda breidt het terrein van Broekman Logistics aan de Brittaniehaven in Rotterdam uit. De logistiek dienstverlener heeft meer capaciteit nodig dankzij de winning van een nieuw, groot contract.

De eerste fase van het project betreft een uitbreiding van het terrein met 20.000 vierkante meter. Deze klus is binnen de deadline van zes weken afgerond, waarbij Broekman Logistics ook nog eens continu in bedrijf kon blijven. De eerste fase omvat onder andere het aanbrengen van diverse ondergrondse infrastructuren, de riolering en het aanbrengen van fundering en asfalt.

Deze fundering bestaat uit twee lagen Megatrax (van 30 en 25 centimeter) en asfalt. Bijzonder is de extreem hoge druksterkte van 10 MPa van deze fundering. Ter vergelijking: dit is twee keer zo sterk als het wegdek van een snelweg. De hoge druksterkte is noodzakelijk, omdat Broekman Logistics haar terrein wil kunnen inzetten voor handling en opslag van staal, non-ferro metalen en zware lading. De mogelijkheid tot hoge grondbelasting is noodzakelijk om flexibel te blijven en de terreinen efficiënt te kunnen inzetten.

"De riolering vereiste echter een grotere vindingrijkheid van ons", vertelt Mischa Vorderman, uitvoerder bij Van Ooijen Gouda. "Omdat de benodigde betonputten- en buizen niet op tijd voorradig waren, hebben we een andere oplossing bedacht en gevonden. Als alternatief voor de betonputten hebben we bijvoorbeeld een ‘hondenhok’ gebruikt: een betonput die aan beiden kanten open is. De ruimte om de rioolbuis dien je echter volledig dicht te metselen, dat hebben we opgelost door extra mensen in te zetten."

Opdrachtgever Broekman Logistics is erg tevreden over deze proactieve houding. Corno Kleijn, manager customer service department bij Broekman Logistics: "Vanaf het begin hadden we groot vertrouwen in Van Ooijen Gouda dankzij de korte lijntjes die we met ze hebben, iets wat we bij grotere aannemers soms missen."

Momenteel werkt Van Ooijen aan de tweede fase: de realisatie van een opslag- en kantoorgebied op een oppervlakte van 28.000 vierkante meter.

Vanwege een groot contract met een nieuwe klant is de terreinuitbreiding bij Broekman Logistics hard nodig. De eerste fase is binnen de deadline van zes weken afgerond terwijl Broekman Logistics ook nog eens continu in bedrijf kon blijven. Voor de verharding van 20.000 vierkante meter braakliggende terrein in de eerste fase is Megatrax gebruikt, vertelt Mischa Vorderman.

"Dit mengsel bestaat uit secundaire grondstoffen, cement en een additief. Om te zorgen dat de fundering zo goed mogelijk verdicht is, hebben we dit in twee lagen aangebracht: één van 30 centimeter en één van 25 centimeter. Daar overheen is een traagbrekende emulsie aangebracht, zodat het Megatrax-mengsel goed vochtig bleef en goed kon uitharden. Tot slot hebben we twee lagen asfalt aangebracht. De onderlaag is een steenslag asfaltbeton 0/22. De toplaag dient als dekking en bestaat uit een combinatiedeklaag. Dit is een zeer open asfalt beton gevuld met betonslurry en draagt ook bij aan de sterkte van de fundering en toplaag."

Hierdoor is de toplaag extra goed bestand tegen extreem zware puntlasten. Het terrein heeft een druksterkte van 10 MPa (ongeveer 10 ton per vierkante meter). Dit is bijna twee keer zo sterk als het wegdek van een snelweg.

Daarnaast zijn ook brandblusleidingen, gasleidingen, en mantelbuizen voor toekomstige kabels en riolering aangelegd. Voor de riolering waren betonplaten en –buizen met een diameter van 1 meter nodig.

"Deze kun je bestellen, maar dat kost vijf weken levertijd. Dat konden we ons niet veroorloven met een strakke deadline van zes weken", legt Vorderman uit. "Daarom zijn we op zoek gegaan naar partijen die deze betonbuizen wel tijdig op voorraad hadden. De betonplaten waren echter niet zo eenvoudig te vinden. Daarom hebben we een ‘hondenhok’ gebruikt: een betonplaat die aan beiden kanten open is en dus op elk formaat buis past. De ruimte om de rioolbuis dien je echter volledig dicht te metselen, dat hebben we opgelost door extra mensen in te zetten."

Van Ooijen onderscheidt zich volgens opdrachtgever Broekman Logistics met deze oplossingsgerichte aanpak. "Het is fijn om te merken dat de lijntjes met de uitvoerder kort zijn en dat hij bovendien proactief meedenkt over het ontwerp", licht Corno Kleijn toe.

"Dit zien we nu ook in de tweede fase, waarbij we op 28.000 vierkante meter terrein opslagcapaciteit en kantoorruimte willen realiseren. Tijdens de uitvoering kwamen we er achter dat sommige delen grond mogelijk licht verontreinigd zijn. Zolang je dit met rust laat, is er niets aan de hand. Als je hier in gaat graven, moet je de grond saneren en dat kost meer tijd en geld. Van Ooijen adviseert ons hoe we hier het beste mee om kunnen gaan."

De tweede fase van het project wordt in twee delen opgeleverd. De eerste fase wordt voor de bouwvakantie in juli opgeleverd. Het kantoorgedeelte met parkeergelegenheid voor zowel personenauto’s als vrachtwagens is naar verwachting in oktober dit jaar klaar.