Clicky


Volvo Trucks lanceert vijf nieuwe voorzieningen voor de bouw

Volvo Trucks lanceert vijf nieuwe voorzieningen voor de bouw
30-06-2015 11:16 | Volvo | auteur Tine van Knijff- van Hijum

GENT - Volvo Trucks blijft de productiviteit binnen de bouw stimuleren door vijf nieuwe voorzieningen uit te brengen, zoals Volvo Dynamic Steering voor dubbele voorassen en een hogere belasting op de voorassen. Hieruit blijkt opnieuw dat Volvo Trucks speciale aandacht aan het bouwsegment wil schenken.

De eerste Volvo FMX uit 2010 werd in 2013 opgevolgd door een volledig vernieuwde versie, met innovatieve en baanbrekende voorzieningen als Volvo Dynamic Steering. Nu introduceert Volvo Trucks een nieuwe reeks oplossingen waarmee trucks en chauffeurs die in zware omstandigheden werken, hun werk slimmer en efficiënter kunnen doen.

“Volvo-trucks hebben een solide reputatie als het gaat om kwaliteit en aandrijflijnen. Door nieuwe, innovatieve voorzieningen hebben onze klanten toegang tot een bredere reeks opties en unieke manieren om de productiviteit te verbeteren”, aldus Ricard Fritz, Vice President Volvo Trucks Brand.

Behalve een heavy duty-bumper voor de Volvo FH-reeks en de unieke Automatic Traction Control-functie voor Volvo FMX, zijn er nu nog vijf nieuwe voorzieningen beschikbaar:

Volvo Dynamic Steering voor dubbele voorassen

Volvo Dynamic Steering is nu ook verkrijgbaar op trucks met dubbele voorassen, een configuratie die veel wordt toegepast bij bouwwerkzaamheden. Omdat dit soort trucks vaak een zware opbouw hebben en zeer zware lasten vervoeren, zijn de voordelen meteen merkbaar voor de chauffeur.

De draaiweerstand bij lagere snelheden is veel geringer en bovendien gaat het stuur automatisch terug naar de rechtuitpositie na volledige vergrendeling. Het manoeuvreren in krappe ruimtes gaat hierdoor moeitelozer en dit scheelt de chauffeur veel tijd en energie.

Volvo Dynamic Steering werd in 2013 geïntroduceerd met onder andere de YouTube-hit The Split en The Hamster Stunt. De voorziening bestaat uit een elektromotor die de trillingen en bewegingen van het stuur compenseert waardoor een minimum aan kracht nodig is om de truck te besturen.

Verhoogde belasting op de voorassen, dubbele voorassen

Voor de heavy duty Volvo-trucks met dubbele voorassen is de maximale technische capaciteit toegenomen van 18 tot 20 ton. Klanten genieten zo van zowel een verbeterde productiviteit als extra flexibiliteit. De extra capaciteit vertaalt zich rechtstreeks in extra inkomsten, wat zeer waardevol is bij het transporteren van zware materialen voor bouwwerkzaamheden.

Op een 4-assige truck met een brutogewicht van 32 ton is het laadvlak ook langer. Daardoor is er meer flexibiliteit voor het plaatsen van een lading van bijvoorbeeld grint in een kipperbak. De maximumbelasting bij het laden wordt sneller bereikt en de chauffeur kan erop vertrouwen dat er aan de gewichtslimieten wordt voldaan.

De hogere laadcapaciteit voor de voorassen maakt een grotere verscheidenheid aan kraanconfiguraties mogelijk en andere toepassingen met veel gewicht op de voorassen.

Vijfassige trucks, 10x4 en 10x6

Op veel markten gaat de trend in de richting van hogere treingewichten tussen 50 en 76 ton. Om te voldoen aan de vraag naar zwaardere toepassingen op snelwegen en in de bouw komt Volvo Trucks nu met 5-assige combinaties af fabriek.

De twee voorassen kunnen maximaal 20 ton aan en de drie achterassen maximaal 36 ton, met een hogere capaciteit en meer flexibiliteit voor de klanten als resultaat. Deze oplossing is ook geschikt voor betonmixers en trucks met grote kranen die een uniforme aslastverdeling vereisen.

Door de druk op de assen te verminderen kunnen veel van deze voertuigen over langere afstanden op normale snelwegen rijden, wat leidt tot snellere transporten en een hoger inkomstenpotentieel.

Achterasophanging in combinatie met aangedreven vooras (Volvo FMX)

De nieuwe combinatiemogelijkheid van een luchtgeveerde achteras met een aangedreven vooras biedt een optimaal comfortniveau zelfs voor trucks met aandrijving op alle wielen. Hoewel bladvering gewoonlijk is bedoeld voor de zwaarste gewichten, biedt luchtvering flexibiliteit en de mogelijkheid van aanpassing aan het gewicht van de lading. Dit levert een soepeler rijervaring op en minder slijtage aan de truck, de chauffeur en het wegoppervlak.

Dankzij de verminderde trillingen, met name wanneer de truck niet beladen is, kan de chauffeur ook op hobbelige bouwterreinen een hogere gemiddelde snelheid aanhouden en dus meer leveringen uitvoeren tijdens elke dienst. Naast het verbeterde comfort zorgt de luchtvering van Volvo Trucks ook voor een bodemvrijheid van ten minste 300 mm en een effectieve bescherming van alle kwetsbare onderdelen.

Electronic Brake System voor trommelremmen

Klanten die trommelremmen verkiezen vanwege hun werk in stoffige en natte omstandigheden, kunnen nu ook profiteren van de voordelen van Volvo’s Electronic Brake System (EBS). De elektronica van dit systeem geeft toegang tot een reeks intelligente functies zoals Hill Start Aid voor een betere beheersing op steile hellingen.

De veiligheid is ook verbeterd dankzij de integratie van motorrem en retarderfunctie, wat bekend staat als Brake Blending. Naast de verbeterde remfunctie biedt EBS in combinatie met de trommelremmen ook de mogelijkheid van Volvo Dynamic Steering (niet met aandrijving op de voorwielen). Bovendien verloopt het schakelen efficiënter doordat de informatie voor I-Shift deels afkomstig is van het EBS-systeem.

“We willen het toonaangevende merk zijn in het bouwsegment net zoals we dat zijn voor internationale transporten. Deze nieuwe voorzieningen in combinatie met een geheel vernieuwde productreeks vormen duidelijk een nieuwe norm voor wat een bouwtruck aankan”, aldus Ricard Fritz, Vice President Volvo Trucks Brand.

Aanbod van Volvo Trucks voor de bouw

Naast de Volvo FMX, Volvo FH en Volvo FH 16 omvat de reeks van Volvo Trucks voor bouwvoertuigen ook de Volvo FL met vierwielaandrijving en een brutogewicht tot 18 ton, en de Volvo FE met een maximaal brutogewicht van 26 ton.

In combinatie met een uitgebreid netwerk van werkplaatsen en geavanceerde services voor een uitstekende beschikbaarheid, hebben klanten nu meer flexibiliteit om veilige oplossingen op maat te realiseren.